Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin strategia
Rautiainen, Jere (2023)
Rautiainen, Jere
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109050
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli luoda strategia kohdeyrityksen uudelle verkkokaupalle. Työ tehtiin toimeksiantona Muutos Digitalille. Strategia kattaa lähtötilanteen kartoituksen, avainsanatutkimuksen, sisältösuunnitelman, SERP-analyysin sekä ulkoisen hakukoneopti-moinnin suunnitelman ja kartoituksen.
Tutkimuksen taustalla oli toimeksiantajayrityksen projekti, jossa luotiin asiakasyritykselle ko-konaan uusi verkkokauppa vanhan sivuston tilalle. Tutkimus suoritettiin verkkokaupan ra-kentamisen ohessa tiiviissä yhteistyössä Muutos Digitalin SEO-asiantuntijan kanssa.
Tietoperustassa käsiteltiin hakukoneoptimoinnin teoriaa, historiaa sekä tärkeintä terminolo-giaa. Tietoperusta muodostuu alan kirjallisuudesta sekä ajankohtaisista julkaisuista. Tutki-muksessa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen metodeja, kuten sisällön analyysiä sekä avointa haastattelua.
Lopputuloksena oli kattava suunnitelma asiakasyrityksen uuden verkkokaupan hakuko-neoptimoinnille. Strategiassa eritellyt toimenpiteet toteutetaan verkkokaupan julkaisun yh-teydessä. Tutkimuksen pohjalta rakennetun suunnitelman tavoitteena on ajaa uudelle verk-kokaupalle orgaanista hakuliikennettä sekä nostaa sivuston auktoriteettia Googlen silmissä.
Tutkimuksen pohjalta rakennettu suunnitelma kattaa ainoastaan julkaisuvaiheessa tehtävät toimenpiteet, minkä vuoksi tutkimus muodosti erinomaisen pohjan mahdollisille jatkotoimen-piteille ja tutkimuksille. Hakukoneoptimointi on pitkä prosessi, jota voidaan viedä aina eteenpäin.
Tutkimuksen taustalla oli toimeksiantajayrityksen projekti, jossa luotiin asiakasyritykselle ko-konaan uusi verkkokauppa vanhan sivuston tilalle. Tutkimus suoritettiin verkkokaupan ra-kentamisen ohessa tiiviissä yhteistyössä Muutos Digitalin SEO-asiantuntijan kanssa.
Tietoperustassa käsiteltiin hakukoneoptimoinnin teoriaa, historiaa sekä tärkeintä terminolo-giaa. Tietoperusta muodostuu alan kirjallisuudesta sekä ajankohtaisista julkaisuista. Tutki-muksessa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen metodeja, kuten sisällön analyysiä sekä avointa haastattelua.
Lopputuloksena oli kattava suunnitelma asiakasyrityksen uuden verkkokaupan hakuko-neoptimoinnille. Strategiassa eritellyt toimenpiteet toteutetaan verkkokaupan julkaisun yh-teydessä. Tutkimuksen pohjalta rakennetun suunnitelman tavoitteena on ajaa uudelle verk-kokaupalle orgaanista hakuliikennettä sekä nostaa sivuston auktoriteettia Googlen silmissä.
Tutkimuksen pohjalta rakennettu suunnitelma kattaa ainoastaan julkaisuvaiheessa tehtävät toimenpiteet, minkä vuoksi tutkimus muodosti erinomaisen pohjan mahdollisille jatkotoimen-piteille ja tutkimuksille. Hakukoneoptimointi on pitkä prosessi, jota voidaan viedä aina eteenpäin.