Musiikkia mukautetusti: ideoita aikuisten kehitysvammaisten musiikkitoimintaan
Olkkonen, Sanna (2023)
Olkkonen, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098886
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee toiminnan suunnittelemista aikuisten kehitysvammaisten musiikkiryhmälle. Työssäni esittelen ideoita, joita tällaisessa ryhmässä voisi käyttää. Ideat on tarkoitettu ryhmään, jossa musiikkia käytetään monipuolisesti äänenkäytön, soittamisen, kuuntelun, liikunnan ja taideintegraation keinoin. Tämän tyyppisille musiikkiryhmille ei ole helposti löydettävissä valmista materiaalia tuntisisällöiksi.
Opinnäytetyöni liitteenä on kolme ehdotusta tuntisuunnitelmaksi. Tavoitteenani oli antaa tuntisuunnitelmien muodossa ideoita monipuoliseen musiikin käyttöön aikuisten kehitysvammaisten musiikkiryhmään, joko suoraan käytettäväksi tai itse muokattavaksi.
Opinnäytetyötä varten haastattelin kolmea musiikkipedagogia, jotka kaikki työskentelevät joko aikuisten tai nuorten kehitysvammaisten parissa musiikin alalla. Toimitin haastateltaville etukäteen tuntisuunnitelmaehdotukset sekä haastattelukysymykset. Haastatteluissa selvitin haastateltavien mielipiteitä ja näkemyksiä tuntisuunnitelmistani sekä erityismusiikkikasvatuksen haasteista ja siitä, mikä erityisryhmien ohjaamisessa on tärkeää. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina verkkokokoustyökalu Zoomin välityksellä.
Haastattelujen perusteella ilmeni, että monipuolisia musiikin työtapoja pidettiin erityismusiikkikasvatuksessa tärkeinä oppimisen kannalta. Monipuolisten työtapojen koettiin olevan hyödyllisiä oppilaan motivoimisessa. Tekemiäni tuntisuunnitelmia pidettiin selkeinä, mutta haastateltavien mielestä niissä oli liikaa sisältöä yhteen oppituntiin. Erityismusiikkikasvatuksen haasteina haastateltavat pitivät oppilasryhmien heterogeenisyyttä, kommunikaation haasteita, pitkiä pedagogisia kaaria oppimisessa sekä oppilaiden motorisia ja kognitiivisia vaikeuksia. Tärkeänä erityisryhmien ohjaamisessa pidettiin opettajan rauhallisuutta, kollegoiden tukea, joustavuutta, oppitunnin selkeää struktuuria sekä opettajan sensitiivisyyttä kohdata kukin oppilas yksilöllisesti.
Opinnäytetyöni havainnollistaa, kuinka musiikkia voidaan hyödyntää monipuolisesti ja tavoitteellisesti myös kehitysvammaisten musiikkiryhmässä.
Opinnäytetyöni liitteenä on kolme ehdotusta tuntisuunnitelmaksi. Tavoitteenani oli antaa tuntisuunnitelmien muodossa ideoita monipuoliseen musiikin käyttöön aikuisten kehitysvammaisten musiikkiryhmään, joko suoraan käytettäväksi tai itse muokattavaksi.
Opinnäytetyötä varten haastattelin kolmea musiikkipedagogia, jotka kaikki työskentelevät joko aikuisten tai nuorten kehitysvammaisten parissa musiikin alalla. Toimitin haastateltaville etukäteen tuntisuunnitelmaehdotukset sekä haastattelukysymykset. Haastatteluissa selvitin haastateltavien mielipiteitä ja näkemyksiä tuntisuunnitelmistani sekä erityismusiikkikasvatuksen haasteista ja siitä, mikä erityisryhmien ohjaamisessa on tärkeää. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina verkkokokoustyökalu Zoomin välityksellä.
Haastattelujen perusteella ilmeni, että monipuolisia musiikin työtapoja pidettiin erityismusiikkikasvatuksessa tärkeinä oppimisen kannalta. Monipuolisten työtapojen koettiin olevan hyödyllisiä oppilaan motivoimisessa. Tekemiäni tuntisuunnitelmia pidettiin selkeinä, mutta haastateltavien mielestä niissä oli liikaa sisältöä yhteen oppituntiin. Erityismusiikkikasvatuksen haasteina haastateltavat pitivät oppilasryhmien heterogeenisyyttä, kommunikaation haasteita, pitkiä pedagogisia kaaria oppimisessa sekä oppilaiden motorisia ja kognitiivisia vaikeuksia. Tärkeänä erityisryhmien ohjaamisessa pidettiin opettajan rauhallisuutta, kollegoiden tukea, joustavuutta, oppitunnin selkeää struktuuria sekä opettajan sensitiivisyyttä kohdata kukin oppilas yksilöllisesti.
Opinnäytetyöni havainnollistaa, kuinka musiikkia voidaan hyödyntää monipuolisesti ja tavoitteellisesti myös kehitysvammaisten musiikkiryhmässä.