Yksikään lapsi ei synny kiusaajaksi: Päiväkodin työntekijöiden näkemyksiä lasten välisestä kiusaamisesta Vaasan kaupungin varhaiskasvatusyksiköissä
Salkari, Fanny; Slotte, Linda (2023)
Salkari, Fanny
Slotte, Linda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109000
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia kiusaamista yli kolmevuotiaiden varhaiskasvatusikäisten lasten keskuudessa Vaasan varhaiskasvatusyksiköissä. Tavoitteena oli selvittää miten ja millaisena kiusaamista esiintyy sekä kuinka paljon sitä ilmenee. Tutkimuksessa selvitettiin myös, ovatko tämänhetkiset kiusaamisen ennaltaehkäisymenetelmät riittäviä sekä uusien menetelmien mahdollista tarpeellisuutta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatusikäisen lapsen sosioemotionaalista kehitystä ja kiusaamiseen sekä varhaiskasvatukseen liittyvää teoriaa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, hyödyntäen Tuomen ja Sarasjärven (2018) aineistolähtöisen sisällönanalyysin etenemisen mallia. Tutkimus toteutettiin pääsääntöisesti haastatteluina, mutta tutkimuksessa hyödynnettiin myös saatuja kirjallisia vastauksia.
Tutkimus osoittaa, että varhaiskasvatuksessa ilmenee kiusaamista. Kiusaaminen jakautui hyvin tasaisesti fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kiusaamisen välille. Yksi merkittävä tekijä lasten kiusaamisen muodoissa oli sukupuolierot. Poikien kiusaaminen oli fyysisempää, kun taas tyttöjen kisaaminen painottui enimmäkseen psyykkisen ja sosiaalisen kiusaamisen puolelle. Kiusaaminen on muuttanut viime vuosien aikana rajummaksi. Tutkimuksen mukaan yksi syy kiusaamisen muuttumiselle on lasten videopelaamisen lisääntyminen. Tutkimuksemme osoitti, että tämänhetkiset kiusaamisen ennaltaehkäisymenetelmät ovat riittäviä, mutta puute nousee esiin henkilöstöresursseissa. Yksi keskeinen kehitysidea varhaiskasvatuksen kiusaamisen ennaltaehkäisysuunnitelmiin olisi mediakasvatuksen vieminen kotiin, sillä lasten toimintamallit lähtevät kotioloista. The purpose of this bachelor ́s thesis was to examine bullying among early childhood education aged children over three years old in early childhood education units in Vaasa. The goal was to find out how and in what form bullying occurs and how often it happens. The bachelor ́s thesis also examined whether the current bullying prevention methods are sufficient and the possible need for new methods.
The theoretical framework of this bachelor’s thesis is the socioemotional development of an early childhood education aged child and theoretical aspects of bullying and early childhood education. A qualitative research method was used. The material was analyzed with deductive content analysis, utilizing Tuomi ́s and Sarasjärvi ́s (2018) model of deductive content analysis. This thesis was mainly executed with interviews but also written responses were utilized.
This bachelor ́s thesis demonstrates that bullying does occur in early childhood education. The bullying was very evenly distributed between physical, psychological, and social bullying. Gender difference was one significant factor in the forms of bullying. Boys’ form of bullying was more physical, while girls’ bullying was mainly focused on psychological and social bullying. Bullying has become more violent in recent years. According to this bachelor ́s thesis one of the reasons for the change in bullying is the increase of children playing videogames. This bachelor ́s thesis demonstrates that current bullying prevention methods are sufficient but the lack emerges in human resources. One essential development idea for bullying prevention plans in early childhood education would be to bring media education back to the children’s homes, because children’s behavioural patterns develop from home conditions.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatusikäisen lapsen sosioemotionaalista kehitystä ja kiusaamiseen sekä varhaiskasvatukseen liittyvää teoriaa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, hyödyntäen Tuomen ja Sarasjärven (2018) aineistolähtöisen sisällönanalyysin etenemisen mallia. Tutkimus toteutettiin pääsääntöisesti haastatteluina, mutta tutkimuksessa hyödynnettiin myös saatuja kirjallisia vastauksia.
Tutkimus osoittaa, että varhaiskasvatuksessa ilmenee kiusaamista. Kiusaaminen jakautui hyvin tasaisesti fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kiusaamisen välille. Yksi merkittävä tekijä lasten kiusaamisen muodoissa oli sukupuolierot. Poikien kiusaaminen oli fyysisempää, kun taas tyttöjen kisaaminen painottui enimmäkseen psyykkisen ja sosiaalisen kiusaamisen puolelle. Kiusaaminen on muuttanut viime vuosien aikana rajummaksi. Tutkimuksen mukaan yksi syy kiusaamisen muuttumiselle on lasten videopelaamisen lisääntyminen. Tutkimuksemme osoitti, että tämänhetkiset kiusaamisen ennaltaehkäisymenetelmät ovat riittäviä, mutta puute nousee esiin henkilöstöresursseissa. Yksi keskeinen kehitysidea varhaiskasvatuksen kiusaamisen ennaltaehkäisysuunnitelmiin olisi mediakasvatuksen vieminen kotiin, sillä lasten toimintamallit lähtevät kotioloista.
The theoretical framework of this bachelor’s thesis is the socioemotional development of an early childhood education aged child and theoretical aspects of bullying and early childhood education. A qualitative research method was used. The material was analyzed with deductive content analysis, utilizing Tuomi ́s and Sarasjärvi ́s (2018) model of deductive content analysis. This thesis was mainly executed with interviews but also written responses were utilized.
This bachelor ́s thesis demonstrates that bullying does occur in early childhood education. The bullying was very evenly distributed between physical, psychological, and social bullying. Gender difference was one significant factor in the forms of bullying. Boys’ form of bullying was more physical, while girls’ bullying was mainly focused on psychological and social bullying. Bullying has become more violent in recent years. According to this bachelor ́s thesis one of the reasons for the change in bullying is the increase of children playing videogames. This bachelor ́s thesis demonstrates that current bullying prevention methods are sufficient but the lack emerges in human resources. One essential development idea for bullying prevention plans in early childhood education would be to bring media education back to the children’s homes, because children’s behavioural patterns develop from home conditions.