Brändäys katumuodin näkökulmasta: case Helle Clothing
Räty, Juhani (2023)
Räty, Juhani
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109049
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on brändäys katumuodin näkökulmasta. Tavoite oli tutkia ja oppia brändäyksestä sekä tarkastella opitun tiedon perusteella katumuotiyrityksen Helle Clothingin brändiä.
Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan brändiä ja sen ydintekijöitä sekä brändin rakentumista. Tämän lisäksi tutkitaan verbaalisen ja visuaalisen brändin rakentumista sekä katumuodissa tavallisesti käytettyjä brändäystekniikoita. Teososa on jaettu teoreettisten lukujen lomaan. Teososassa tarkastellaan katumuotibrändille tehtyjä valintoja tutkitun aineiston perusteella.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia brändäystä ja kasvattaa ymmärrystä sen hyödyntämisessä katumuodin näkökulmasta. Tuloksena syntyi tutkiva opinnäytetyö, josta sai aineksia Helle-brändin jatkokehitykseen. Tutkimuksessa käytetään useita kirja- ja verkkolähteitä sekä hyödynnetään usean lähteen vertailua. Lähteinä painotettiin ammattimaista kirjallisuutta sekä katumuodin kulmakiviin kuuluvien henkilöiden muistelmia ja oppaita.
Opinnäytetyön edetessä kävi selväksi, että brändi on monimutkainen ja vaikeasti hallittavissa oleva kokonaisuus. Kuluttajien mielipiteisiin voi eri tavoin vaikuttaa, mutta lopussa päätöksen tekee kuitenkin aina asiakas. Brändäys on jatkuvassa muutoksessa. Opinnäytetyössä tutkitut menetelmät ovat sidoksissa aikaan, jolloin opinnäytetyö on kirjoitettu.
Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan brändiä ja sen ydintekijöitä sekä brändin rakentumista. Tämän lisäksi tutkitaan verbaalisen ja visuaalisen brändin rakentumista sekä katumuodissa tavallisesti käytettyjä brändäystekniikoita. Teososa on jaettu teoreettisten lukujen lomaan. Teososassa tarkastellaan katumuotibrändille tehtyjä valintoja tutkitun aineiston perusteella.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia brändäystä ja kasvattaa ymmärrystä sen hyödyntämisessä katumuodin näkökulmasta. Tuloksena syntyi tutkiva opinnäytetyö, josta sai aineksia Helle-brändin jatkokehitykseen. Tutkimuksessa käytetään useita kirja- ja verkkolähteitä sekä hyödynnetään usean lähteen vertailua. Lähteinä painotettiin ammattimaista kirjallisuutta sekä katumuodin kulmakiviin kuuluvien henkilöiden muistelmia ja oppaita.
Opinnäytetyön edetessä kävi selväksi, että brändi on monimutkainen ja vaikeasti hallittavissa oleva kokonaisuus. Kuluttajien mielipiteisiin voi eri tavoin vaikuttaa, mutta lopussa päätöksen tekee kuitenkin aina asiakas. Brändäys on jatkuvassa muutoksessa. Opinnäytetyössä tutkitut menetelmät ovat sidoksissa aikaan, jolloin opinnäytetyö on kirjoitettu.