Musiikin hahmottamisen kehittäminen luovilla työtavoilla soiton alkeisopetuksessa
Putti, Juuso (2023)
Putti, Juuso
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109052
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus oli tarkastella erilaisia tapoja opettaa alakouluikäisiä instrumenttioppilaita hahmottamaan musiikin ilmiöitä, erityisesti sävelkorkeutta ja rytmiä, ilman instrumenttia. Testasin kehittelemiäni työtapoja seitsemän viikkoa kestävän opetuskokeilun aikana omien soitto-oppilaideni kanssa. Opetuskokeilun säveltapailuosioon osallistui kaksi piano-oppilasta ja rytmiikkaosioon yksi rumpuoppilas.
Idea opetuskokeiluun tuli, kun havaitsin, että instrumentin soittamisen tekniset haasteet saattavat viedä aloittelijoilta huomion pois itse musiikin oppimisesta. Halusin kehittää työtapoja, jotka tukevat musiikin visuaalista ja kuulonvaraista hahmottamista ilman instrumenttia. Käyttämieni työtapojen keskiössä olivat magneettitaulu ja värikkäät magneetit, joiden avulla opetin melodisia ilmiöitä duuriasteikossa sekä yksinkertaisia rytmejä tasajakoisessa tahtilajissa.
En käyttänyt opetuskokeilussani lainkaan perinteistä nuottikirjoitusta, koska halusin tarjota mahdollisuuden sukeltaa musiikin ilmiöihin matalalla kynnyksellä ilman mitään teoriaosaamista tai termistön hallintaa. Käyttämäni työtavat ovatkin ensisijaisesti suunnattu oppilaille, jotka eivät käy musiikin hahmotusaineiden tunneilla.
Opetuskokeilu helpotti minun ja oppilaideni välistä musiikillista kommunikointia, tarjosi oppilaille uudenlaisen visuaalisen tavan hahmottaa musiikin ilmiöitä, antoi ensikosketuksen kuullun musiikin kirjoittamiseen sekä tutustutti oppilaat musiikillisen keksinnän maailmaan. Opetuskokeilun myötä käsitykseni siitä, että musiikin hahmotustaitojen opetusta kannattaa sisällyttää tavallisille 30 minuutin pituisille soittotunneille, vahvistui. Havaitsin myös, että musiikin hahmotustaitojen alkeita voi hyvin opettaa ilman perinteistä nuottikirjoitusta.
Idea opetuskokeiluun tuli, kun havaitsin, että instrumentin soittamisen tekniset haasteet saattavat viedä aloittelijoilta huomion pois itse musiikin oppimisesta. Halusin kehittää työtapoja, jotka tukevat musiikin visuaalista ja kuulonvaraista hahmottamista ilman instrumenttia. Käyttämieni työtapojen keskiössä olivat magneettitaulu ja värikkäät magneetit, joiden avulla opetin melodisia ilmiöitä duuriasteikossa sekä yksinkertaisia rytmejä tasajakoisessa tahtilajissa.
En käyttänyt opetuskokeilussani lainkaan perinteistä nuottikirjoitusta, koska halusin tarjota mahdollisuuden sukeltaa musiikin ilmiöihin matalalla kynnyksellä ilman mitään teoriaosaamista tai termistön hallintaa. Käyttämäni työtavat ovatkin ensisijaisesti suunnattu oppilaille, jotka eivät käy musiikin hahmotusaineiden tunneilla.
Opetuskokeilu helpotti minun ja oppilaideni välistä musiikillista kommunikointia, tarjosi oppilaille uudenlaisen visuaalisen tavan hahmottaa musiikin ilmiöitä, antoi ensikosketuksen kuullun musiikin kirjoittamiseen sekä tutustutti oppilaat musiikillisen keksinnän maailmaan. Opetuskokeilun myötä käsitykseni siitä, että musiikin hahmotustaitojen opetusta kannattaa sisällyttää tavallisille 30 minuutin pituisille soittotunneille, vahvistui. Havaitsin myös, että musiikin hahmotustaitojen alkeita voi hyvin opettaa ilman perinteistä nuottikirjoitusta.