Järjestöjen kohtaamistoiminnan esihenkilöiden kokemuksia digitalisaation johtamisesta, digitalisoituneesta palveluihin ohjaamisen johtamisesta ja työyhteisön digituen tarpeista.
Niilola, Piia (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109062
Tiivistelmä
Yhteiskunnassamme palvelut ovat digitalisoituneet. Sosiaali- ja terveysalan järjestöissä tehdään runsaasti palveluihin ohjaamista ja digitalisaatio on vaikuttanut myös tähän. Nämä järjestöt kohtaavat haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä ja asiakastyön lisäksi, digitukea ja digiosaamista tarvitaan myös työyhteisön sisällä. Digituki ja digitalisoitunut palveluihin ohjaaminen on osa nykypäivästä matalan kynnyksen kohtaavaa työtä järjestöissä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla järjestöjen kohtaamistoiminnan esihenkilöiden kokemuksia digitalisaation johtamisesta sekä digitalisoituneen palveluihin ohjaamisen johtamisesta ja työyhteisön digiosaamisen tarpeista. Työn tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa, jonka avulla voidaan tukea ja kehittää järjestöjen digitalisoituneen palveluihin ohjaamisen johtamista, digitalisaation suunnittelua ja sen toteuttamista järjestöjen toiminnassa. Tavoitteena oli myös tuottaa uutta tietoa, jonka avulla järjestöjen myönteistä digitalisaatiokehitystä voidaan edistää myös näiden järjestöjen toimintaa tukevien ja mahdollistavien organisaatioiden ja yhteistyökumppaneiden, kuten viranomaisten, keskus- ja kattojärjestöjen sekä rahoittajan, näkökulmista. Työelämäyhteistyötahona toimi Digi- ja väestötietoviraston Digituki-palvelu.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja sen aineistona on keväällä 2023 tehdyt neljä teemahaastattelua. Aineiston analyysi on toteutettu induktiivisen aineiston analyysin keinoin. Aineisto on ensin teemoiteltu jonka jälkeen se on luokiteltu.
Järjestöissä digitalisaatio liittyy kaikkeen siihen, mitä työn arjessa muutoinkin tehdään ja mitä johdetaan. Digitalisoitunutta palveluihin ohjaamista ja digitalisaatiota tarkastellaan näissä järjestöissä ympäristön edesauttamana ilmiönä, johon liitytään mukaan. Johtamisessa korostuvat työyhteisön moninaisuuden ymmärtäminen ja vertaisoppimisen tukeminen sekä osaamisen kehittämisen mahdollistaminen. Osaamisen kehittämisen tarpeina korostuvat tietokoneiden ja laitteiden peruskäytön taidot, yleinen tiedonhaku ja viranomaispalveluiden tuntemisen tarve sekä tarve tehokkaampaan ajankäyttöön ja resurssointiin.
Johtopäätöksinä on, että järjestöt tarvitsevat tukea digitalisaatioon liittyvien osaamistarpeiden tunnistamiseen ja digiosaamisen kehittämiseen, digitalisaation tarpeiden ja ilmiöiden nimeämiseen sekä verkostotyön kehittämiseen. Järjestöt tarvitsevat jatkossakin tukea digitalisaatiokehityksen äärellä eri organisaatioilta ja viranomaisilta. Tukea kannattaa tarjota kehittämisen, verkostotyön ja koulutuksen keinoin erilaisille järjestöille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla järjestöjen kohtaamistoiminnan esihenkilöiden kokemuksia digitalisaation johtamisesta sekä digitalisoituneen palveluihin ohjaamisen johtamisesta ja työyhteisön digiosaamisen tarpeista. Työn tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa, jonka avulla voidaan tukea ja kehittää järjestöjen digitalisoituneen palveluihin ohjaamisen johtamista, digitalisaation suunnittelua ja sen toteuttamista järjestöjen toiminnassa. Tavoitteena oli myös tuottaa uutta tietoa, jonka avulla järjestöjen myönteistä digitalisaatiokehitystä voidaan edistää myös näiden järjestöjen toimintaa tukevien ja mahdollistavien organisaatioiden ja yhteistyökumppaneiden, kuten viranomaisten, keskus- ja kattojärjestöjen sekä rahoittajan, näkökulmista. Työelämäyhteistyötahona toimi Digi- ja väestötietoviraston Digituki-palvelu.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja sen aineistona on keväällä 2023 tehdyt neljä teemahaastattelua. Aineiston analyysi on toteutettu induktiivisen aineiston analyysin keinoin. Aineisto on ensin teemoiteltu jonka jälkeen se on luokiteltu.
Järjestöissä digitalisaatio liittyy kaikkeen siihen, mitä työn arjessa muutoinkin tehdään ja mitä johdetaan. Digitalisoitunutta palveluihin ohjaamista ja digitalisaatiota tarkastellaan näissä järjestöissä ympäristön edesauttamana ilmiönä, johon liitytään mukaan. Johtamisessa korostuvat työyhteisön moninaisuuden ymmärtäminen ja vertaisoppimisen tukeminen sekä osaamisen kehittämisen mahdollistaminen. Osaamisen kehittämisen tarpeina korostuvat tietokoneiden ja laitteiden peruskäytön taidot, yleinen tiedonhaku ja viranomaispalveluiden tuntemisen tarve sekä tarve tehokkaampaan ajankäyttöön ja resurssointiin.
Johtopäätöksinä on, että järjestöt tarvitsevat tukea digitalisaatioon liittyvien osaamistarpeiden tunnistamiseen ja digiosaamisen kehittämiseen, digitalisaation tarpeiden ja ilmiöiden nimeämiseen sekä verkostotyön kehittämiseen. Järjestöt tarvitsevat jatkossakin tukea digitalisaatiokehityksen äärellä eri organisaatioilta ja viranomaisilta. Tukea kannattaa tarjota kehittämisen, verkostotyön ja koulutuksen keinoin erilaisille järjestöille.