Ostotoiminnan kehittäminen muotikaupassa brändiportfolion avulla
Gröndahl-Mykrä, Eva (2023)
Gröndahl-Mykrä, Eva
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109071
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa kohdeorganisaation kykyä arvioida ja ohjata valikoimaansa strategiassa määriteltyyn suuntaan. Kohdeorganisaatio on suomalainen muotikaupan toimija ja tässä opinnäytetyössä keskityttiin organisaation naisten ja miesten muodin kategorian kehittämiseen. Tarkoituksena oli luoda osto-organisaation käyttöön mittaristo, jonka avulla kohdeorganisaatio pystyy arvioimaan nykyistä valikoimaansa systemaattisemmin.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja, havainnointia sekä kyselyä. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja -mittareita. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin ostotoiminnan kehittämiseen, strategiatyöhön, muotikaupan erityispiirteisiin, asiakaskeskeisyyteen sekä brändien merkitykseen liiketoiminnassa. Lisäksi tarkasteltiin, kuinka yritykset voivat kehittää toimintaansa ja luoda kestävää kilpailuetua oppivan organisaation menetelmillä.
Tutkimuksen tuloksena syntynyt mittaristo on käyttöönotettu koko muodin kategoriassa ja toiminta on lähtenyt käyntiin. Mittariston avulla kohdeorganisaatio voi arvioida samanaikaisesti sekä brändiportfolion kaupallisia mittareita että kilpailuetuarvoja. Näin ollen valikoimaa voidaan ohjata liiketaloudellisesti kannattavaan suuntaan samalla, kun brändiportfoliota rakennetaan strategian mukaisesti. Kehittämishanke sai kohde-organisaatiossa positiivisen vastaanoton ja tulokset osoittivat, että mittaristo toimii strategisena päätöksenteon tukena.
Tärkeimpinä kehityskohteina valikoimatyössä nousivat strategian syvällisempi ymmärrys ja tehokkaampi jalkautus. Myös asiakaskeskeisyyden vahvistaminen nousi kehityskohteeksi sen ollessa tärkeä osa kohdeorganisaation strategiaa. Menetelmiä toiminnan kehittämiseen haettiin oppivan organisaation filosofiasta. Kyky oppia on tänä tietointensiivisen toiminnan aikakaudella organisaatiolle erityisen arvokas resurssi, jonka avulla se voi saavuttaa kestävän kilpailuedun nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja, havainnointia sekä kyselyä. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja -mittareita. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin ostotoiminnan kehittämiseen, strategiatyöhön, muotikaupan erityispiirteisiin, asiakaskeskeisyyteen sekä brändien merkitykseen liiketoiminnassa. Lisäksi tarkasteltiin, kuinka yritykset voivat kehittää toimintaansa ja luoda kestävää kilpailuetua oppivan organisaation menetelmillä.
Tutkimuksen tuloksena syntynyt mittaristo on käyttöönotettu koko muodin kategoriassa ja toiminta on lähtenyt käyntiin. Mittariston avulla kohdeorganisaatio voi arvioida samanaikaisesti sekä brändiportfolion kaupallisia mittareita että kilpailuetuarvoja. Näin ollen valikoimaa voidaan ohjata liiketaloudellisesti kannattavaan suuntaan samalla, kun brändiportfoliota rakennetaan strategian mukaisesti. Kehittämishanke sai kohde-organisaatiossa positiivisen vastaanoton ja tulokset osoittivat, että mittaristo toimii strategisena päätöksenteon tukena.
Tärkeimpinä kehityskohteina valikoimatyössä nousivat strategian syvällisempi ymmärrys ja tehokkaampi jalkautus. Myös asiakaskeskeisyyden vahvistaminen nousi kehityskohteeksi sen ollessa tärkeä osa kohdeorganisaation strategiaa. Menetelmiä toiminnan kehittämiseen haettiin oppivan organisaation filosofiasta. Kyky oppia on tänä tietointensiivisen toiminnan aikakaudella organisaatiolle erityisen arvokas resurssi, jonka avulla se voi saavuttaa kestävän kilpailuedun nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.