Elävän kompin jäljillä : oppimismatkani jazz-komppauksen alkeisiin
Nurmiranta, Valtteri (2023)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Nurmiranta, Valtteri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109102
Tiivistelmä
Työni käsittelee jazz-komppausta ja sen opettelua kitaralla. Tarkastelun kohteena on harjoituskauteni, joka alkoi elokuussa 2022 ja päättyi huhtikuussa 2023. Harjoituskausi koostui lehtori Teemu Viinikaiselta saaduista oppitunneista, itsenäisestä harjoittelusta ja yhteissoittosessioista. Arvioin omaa kehitystäni yhteissoittosessioiden äänitysten ja videointien avulla, jotka julkaisen osana opinnäytetyötäni. Opinnäytetyöni taustaksi kerron opinnäytetyöni kannalta keskeisistä jazz-musiikin historian ajanjaksoista, teoreettisista käsitteistä sekä jazz-musiikissa vaikuttaneista merkkihenkilöistä.
Äänitettäviksi kappaleiksi valitsin jazz-standardit All The Things You Are ja Someday My Prince Will Come. Valitsin nämä kappaleet, koska ne ovat molemmat suosittuja jazz-standardeja ja niissä on eri tahtilajit. Tällöin molempiin kappaleisiin joutuu soveltamaan hiukan erityylisiä rytmikuvioita. Käyn työssäni läpi kappaleiden historian lisäksi niiden keskeiset äänitykset ja rakenne- sekä harmonia-analyysin.
Teemu Viinikaiselta saaduista harjoitteista löysin yrityksen ja erehdyksen kautta sellaiset harjoittelutavat, joiden kautta koin itse kehittyneeni eniten. Harjoittelutapani koostui opinnäytetyössäni esiteltyjen harjoitteiden hyödyntämisestä oppimisprosessin eri vaiheissa. Oppimisprosessin onnistumisen kannalta oli tärkeää aloittaa työskentely mahdollisimman helpoista harjoitteista. Kun kappaleen harmonia ja sen soittaminen on tuttua ja automatisoitu, on mahdollista opiskella laajempia sointuhajotuksia tai monimutkaisempia rytmikuvioita. Prosessin aikana on hyvä palata kuuntelemaan kappaleita mestareiden soittamana, sillä opitut asiat herkistävät korvat uusille nyansseille ja kuultu musiikki voi avautua täysin uudella tavalla. Tämä vuorostaan voi antaa impulsseja jatko-opiskelulle.
Opinnäytetyöni voi toimia oppaana jazz-komppauksesta kiinnostuneille kitaristeille. Se antaa valmiita harjoitteita rytmin, sointujen ja melodiankuljetuksen harjoitteluun.
Äänitettäviksi kappaleiksi valitsin jazz-standardit All The Things You Are ja Someday My Prince Will Come. Valitsin nämä kappaleet, koska ne ovat molemmat suosittuja jazz-standardeja ja niissä on eri tahtilajit. Tällöin molempiin kappaleisiin joutuu soveltamaan hiukan erityylisiä rytmikuvioita. Käyn työssäni läpi kappaleiden historian lisäksi niiden keskeiset äänitykset ja rakenne- sekä harmonia-analyysin.
Teemu Viinikaiselta saaduista harjoitteista löysin yrityksen ja erehdyksen kautta sellaiset harjoittelutavat, joiden kautta koin itse kehittyneeni eniten. Harjoittelutapani koostui opinnäytetyössäni esiteltyjen harjoitteiden hyödyntämisestä oppimisprosessin eri vaiheissa. Oppimisprosessin onnistumisen kannalta oli tärkeää aloittaa työskentely mahdollisimman helpoista harjoitteista. Kun kappaleen harmonia ja sen soittaminen on tuttua ja automatisoitu, on mahdollista opiskella laajempia sointuhajotuksia tai monimutkaisempia rytmikuvioita. Prosessin aikana on hyvä palata kuuntelemaan kappaleita mestareiden soittamana, sillä opitut asiat herkistävät korvat uusille nyansseille ja kuultu musiikki voi avautua täysin uudella tavalla. Tämä vuorostaan voi antaa impulsseja jatko-opiskelulle.
Opinnäytetyöni voi toimia oppaana jazz-komppauksesta kiinnostuneille kitaristeille. Se antaa valmiita harjoitteita rytmin, sointujen ja melodiankuljetuksen harjoitteluun.