Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Halkeamien vaikutus siltojen kantaviin puurakenteisiin

Varhainen, Jyri (2023)

 
Avaa tiedosto
Varhainen_Jyri.pdf (5.651Mt)
Lataukset: 


Varhainen, Jyri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109073
Tiivistelmä
Puusiltojen pääkannattajien halkeamavaurioista ei ole tehty Suomessa tutkimuksia eikä asiaan liittyen ole juurikaan ohjeistuksia tai määräyksiä. Opinnäytetyössä oli tarkoituksena tutkia tietoa liittyen kantavien puurakenteiden halkeamiin silloissa sekä luoda FEM-laskentaohjelmalla malli, jossa simuloidaan erilaisia halkeamatapauksia liimapuupalkeissa ja arvioidaan niiden vaikutus rakenteelle. Muiden tavoitteiden ohella, opinnäytetyön tekijä oli tarkoitus perehdyttää siltojen suunnittelussa käytettäviin ohjeistuksiin ja laskentaohjelmiin.

Opinnäytetyössä perehdyttiin ulkomaisiin tutkimustuloksiin liimapuupalkkien halkeamavaurioihin liittyen. Näitä verrattiin SOFiSTiK-laskentaohjelmalla simuloitujen liimapuupalkkien läpihalkeamien tuloksiin. Näitä vertaamalla saatiin selville, paljonko tutkimustulosten välillä on eroja ja yhtäläisyyksiä. Laskennasta saaduista tuloksista pääteltiin halkeamien vaikutus rakenteen kantavuuteen ja sillan käyttöturvallisuuteen.

Tulosten perusteella ei voitu tarkkaan ja yksiselitteisesti päätellä läpihalkeamien vaikutusta liimapuupalkin kantavuuteen. Tulosten perusteella halkeaman vaarallisin sijainti olisi palkin korkeuden puolivälissä tuen lähellä; tuelta lähtevä läpihalkeama saavuttaisi haitallisen pituuden noin kahden metrin pituisena. Tutkimuksen tiedot hyödyttävät erityisesti siltatarkastuksissa, koska halkeamat voidaan arvioida tarkemmin kuin nykyisellä ohjeistuksella. Jotta saataisiin tarkempaa tietoa halkeamista ja todennettua nykyisen tutkimuksen tuloksia, jatkotutkimuksessa pitäisi koestaa liimapuupalkkeja halkeamavaurioilla sekä verrata niiden tuloksia simuloituihin halkeamiin palkeissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste