Digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen kasvumarkkinoinnin keinoin – kasvutarina Growth Analyst -konsultiksi
Saarinen, Heli (2023)
Saarinen, Heli
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109172
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee aloittelevan IT-ammattilaisen matkaa juniortasoisena Growth Analyst -konsulttina. Työ on toteutettu päiväkirjamuotoisena opinnäytteenä ajalla 14.11.2022–5.1.2023. Opinnäytetyö käsittelee tekijän kehittymistä niin kasvumarkkinoinnin työkalujen ja menetelmien kuin konsultin ammattitaidon kartuttamisen näkökulmasta.
Opinnäyte seuraa tekijän työskentelyä noin 90 työntekijää työllistävässä yrityksessä, joka tuottaa asiakkailleen digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä kokonaisvaltaisia ratkaisuja. Työssä seurataan tekijän kehittymistä päivittäisinä päiväkirjamerkintöinä sekä viikoittaisina analyyseinä kahdeksan viikon ajan. Päivittäisissä merkinnöissä kuvataan työn etenemistä. Viikoittaisissa analyyseissä pureudutaan työtä ja oppimista tukeviin teemoihin.
Päivittäinen työ koostuu asiakkaille tehtävistä toimeksiannoista, jotka liittyvät kasvumarkkinoinnin eri osa-alueisiin. Tekijän pääasiallinen vastuualue on hakukoneoptimointi, mutta toimeksiannot liittyvät myös laajemmin verkkoanalytiikkaan, raportointiin sekä datan visualisointiin. Työn ensisijaiset tavoitteet liittyvät ammatillisen kyvykkyyden kehittämiseen sekä kasvumarkkinoinnin alan ymmärryksen kartoittamiseen, erityisesti hakukoneoptimoinnin saralla.
Työ käsittelee suhteellisen laajasti alan ajankohtaisia teemoja ylätasolla. Työssä käsitellään niin verkkoanalytiikan suunnittelua ja ratkaisuja; raportointia ja datan visualisointia; organisaatioiden datamaturiteettia; Euroopan laajuista yleistä tietosuoja-asetusta, ja miten tämä vaikuttaa verkkoliiketoiminnan analysointiin; sekä tietovaraston tarpeellisuutta markkinointiteknologian kentällä.
Konsulttityön luonteen vuoksi työn sisältö ei aina etene oppimisnäkökulmasta johdonmukaisella tavalla, sillä työt perustuvat pitkälti asiakkaiden käsillä oleviin tarpeisiin. Konsultin työssä myös jatkuva asioiden opiskelu ja omaksuminen on tarpeen, joten työssä on perehdytty oppimistapoihin sekä hyvän konsultin ominaisuuksiin yleisellä tasolla.
Tekijä otti seurantajakson aikana haltuun organisaatiomuutosten takia suunniteltua laajemman kokonaisuuden. Näin olleen työssä jäi vähemmän tilaa hakukoneoptimoinnin käsittelyyn. Hän kehittyi seurantajakson aikana niin konsulttina kuin kasvumarkkinoinnin ammattilaisena, lunastaen paikkaansa tiiminsä merkittävänä ja täysimääräisenä jäsenenä. Tekijä onnistui työn avulla rakentamaan itselleen hyvän perustan kasvumarkkinoinnin osaamisesta, jota on helppo kehittää edelleen. Työ osoittautui arvokkaaksi panostukseksi tulevaisuuteen, pakottaessaan tekijää perehtymään suunniteltua laajemmin alaan.
Opinnäyte seuraa tekijän työskentelyä noin 90 työntekijää työllistävässä yrityksessä, joka tuottaa asiakkailleen digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä kokonaisvaltaisia ratkaisuja. Työssä seurataan tekijän kehittymistä päivittäisinä päiväkirjamerkintöinä sekä viikoittaisina analyyseinä kahdeksan viikon ajan. Päivittäisissä merkinnöissä kuvataan työn etenemistä. Viikoittaisissa analyyseissä pureudutaan työtä ja oppimista tukeviin teemoihin.
Päivittäinen työ koostuu asiakkaille tehtävistä toimeksiannoista, jotka liittyvät kasvumarkkinoinnin eri osa-alueisiin. Tekijän pääasiallinen vastuualue on hakukoneoptimointi, mutta toimeksiannot liittyvät myös laajemmin verkkoanalytiikkaan, raportointiin sekä datan visualisointiin. Työn ensisijaiset tavoitteet liittyvät ammatillisen kyvykkyyden kehittämiseen sekä kasvumarkkinoinnin alan ymmärryksen kartoittamiseen, erityisesti hakukoneoptimoinnin saralla.
Työ käsittelee suhteellisen laajasti alan ajankohtaisia teemoja ylätasolla. Työssä käsitellään niin verkkoanalytiikan suunnittelua ja ratkaisuja; raportointia ja datan visualisointia; organisaatioiden datamaturiteettia; Euroopan laajuista yleistä tietosuoja-asetusta, ja miten tämä vaikuttaa verkkoliiketoiminnan analysointiin; sekä tietovaraston tarpeellisuutta markkinointiteknologian kentällä.
Konsulttityön luonteen vuoksi työn sisältö ei aina etene oppimisnäkökulmasta johdonmukaisella tavalla, sillä työt perustuvat pitkälti asiakkaiden käsillä oleviin tarpeisiin. Konsultin työssä myös jatkuva asioiden opiskelu ja omaksuminen on tarpeen, joten työssä on perehdytty oppimistapoihin sekä hyvän konsultin ominaisuuksiin yleisellä tasolla.
Tekijä otti seurantajakson aikana haltuun organisaatiomuutosten takia suunniteltua laajemman kokonaisuuden. Näin olleen työssä jäi vähemmän tilaa hakukoneoptimoinnin käsittelyyn. Hän kehittyi seurantajakson aikana niin konsulttina kuin kasvumarkkinoinnin ammattilaisena, lunastaen paikkaansa tiiminsä merkittävänä ja täysimääräisenä jäsenenä. Tekijä onnistui työn avulla rakentamaan itselleen hyvän perustan kasvumarkkinoinnin osaamisesta, jota on helppo kehittää edelleen. Työ osoittautui arvokkaaksi panostukseksi tulevaisuuteen, pakottaessaan tekijää perehtymään suunniteltua laajemmin alaan.