Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Toiminnan ytimessä: ryhmäarvioinnin kehittäminen toiminnan analyysin avulla Kanta-Hämeen keskussairaalan nuorisopsykiatrian poliklinikalla

Iittilä, Elina; Klimscheffskij, Tuire; Tuhkanen, Katri (2023)

 
Avaa tiedosto
Iittila_Klimscheffskij_Tuhkanen.pdf (1.129Mt)
Lataukset: 


Iittilä, Elina
Klimscheffskij, Tuire
Tuhkanen, Katri
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110018
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kanta-Hämeen keskussairaalan nuorisopsykiatrian poliklinikan toimintaterapeutin kanssa. Kyseisellä nuorisopsykiatrian poliklinikalla on käytössä toiminnallisuuden arvioinnin ryhmämuotoinen menetelmä, jonka avulla asiakas voi saada tietoa omasta toimintakyvystään ja toimintamahdollisuuksistaan sekä oppia tunnistamaan, missä tarvitsee tukea ja harjoitusta. Käytössä oleva ryhmäarviointimenetelmä on toimiva, mutta työelämäkumppanin edustaja toivoi siihen tarpeen- ja ajanmukaistamista. Lisäksi työelämäkumppanin edustajan toiveena oli yhtenäistää arvioinnissa tehtävää havainnointia, helpottaa havainnointien kirjaamista sekä tuoda näkyväksi toimintaterapeuttista osaamista ja sen taustalla vaikuttavaa teoreettista tietoa moniammatillisessa työyhteisössä.

Toiminnan analyysi on vanhimpia toimintaterapiassa käytettyjä menetelmiä. Sen avulla toimintaterapeutti voi löytää ja soveltaa toimintoja, joiden kautta toiminnan terapeuttinen hyöty ja asiakkaan entisen tai uuden toiminnallisen rooli on mahdollista löytää. Toiminnan analyysin kautta pystytään ymmärtämään syvemmin, mitä taitoja ja valmiuksia kunkin yksittäisen toiminnan suorittaminen edellyttää ja miten esimerkiksi ympäristötekijät voivat vaikuttaa toiminnan suorittamiseen. Kanta-Hämeen keskussairaalan nuorisopsykiatrian poliklinikalla on käytössä Inhimillisen toiminnan malli, joten se valittiin opinnäytetyöprosessin taustalle teoriamalliksi.

Opinnäytetyössä pyrittiin kehittämään ja ajanmukaistamaan ryhmäarviointiprosessia tekemällä tehtäväsuuntautunutta toiminnan analyysia eri toiminnoista, joita voidaan käyttää arviointiryhmässä. Analysoidut toiminnot olivat ruuanlaitto, keilaus ja lautapelin pelaaminen. Analysoimalla erityyppisiä toimintoja pystyttiin tuomaan työelämäkumppanille uusia ryhmäarvioinnissa käytettäviä toimintoja ja helpottamaan arvioinnissa käytettävien toimintojen valintaa. Opinnäytetyöprosessin aikana tuotettiin työelämäkumppanin käyttöön Toimintaterapianimikkeistön otsakkeiden mukaan jaoteltu havainnointitaulukko, joka toimii arviointitilanteessa muistilistana havainnoitavista elementeistä ja sitä kautta yhdenmukaistaa havainnointia ja arviointia sekä helpottaa kirjaamista. Opinnäytetyön tuotokset liitetään osaksi laajempaa projektia, jonka tarkoituksena on kehittää Kanta-Hämeen keskussairaalan nuorisopsykiatrian poliklinikan ammatillisia käytänteitä toimintaterapiassa.

Opinnäytetyöprosessin aikana todettiin, että ryhmäarviointi on harvinaista nuorisopsykiatrian poliklinikoilla eikä sitä ole juuri tutkittu. Lisätutkimusta aiheesta tarvittaisiin. Jatkokehittämisaiheita ovat esimerkiksi valmiiksi analysoitujen toimintojen valikoiman laajentaminen sekä arviointiryhmän terapeuttisten elementtien selvittäminen.
 
The thesis was carried out in collaboration with the occupational therapist of the youth psychiatry outpatient clinic at Kanta-Häme Central Hospital. The outpatient clinic uses a group-based method for functional assessment, which enables the client to gain knowledge of their own functional capacity and possibilities, and to learn to recognize where they need support and training. The current group assessment method is functional, but the representative of the working life partner hoped to modernize it to meet current needs. Additionally, the working life partner's wish was to standardize the observation made during the assessment, facilitate recording of observations, and make occupational therapy expertise and the underlying theoretical knowledge visible in a multidisciplinary work community.

Activity analysis is one of the oldest methods used in occupational therapy. It enables the occupational therapist to find and apply activities with therapeutic benefits through which the client's former or new functional role can be found. Using activity analysis, it is possible to gain a deeper understanding of the skills and competencies required for performing each individual activity, and how environmental factors can affect the performance of the activity. The Model of Human Occupation is used in the youth psychiatry outpatient clinic at Kanta-Häme Central Hospital, and therefore it was chosen as the theoretical model for the thesis.

The aim of the thesis was to develop and modernize the group assessment process by conducting task-oriented activity analysis of different activities that can be used in the assessment group. The analyzed activities were cooking, bowling, and playing board games. By analyzing different types of activities, new activities to be used in the assessment group were introduced to the working life partner, helping with selecting activities used in the assessment. During the thesis process, an observation table was created for the working life partner, categorized according to the occupational therapy taxonomy, which serves as a checklist of observed elements during the assessment, thereby standardizing observation and assessment and facilitating recording. The outputs of the thesis will be part of a larger project aimed at developing professional practices in occupational therapy at the youth psychiatry outpatient clinic at Kanta-Häme Central Hospital.

During the thesis process, it was noted that group assessment is rare in youth psychiatry outpatient clinics and has not been extensively researched. Further research on the topic is needed. Areas for further development include expanding the selection of pre-analyzed activities and examining the therapeutic elements of the assessment group.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste