Draamasarjan konseptipaketti: kurkistus sisältöön, käyttöön ja luomisprosessiin käsikirjoittajan näkökulmasta
Jaukka, Matti (2023)
Jaukka, Matti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109673
Tiivistelmä
Tässä monimuotoisessa opinnäytetyössä tutkitaan draamasarjan konseptipaketin sisältöä, käyttöä ja luomista käsikirjoittajan näkökulmasta. Työssä pyritään selvittämään, miten käsikirjoittaja voisi toteuttaa ammattimaisesti tuotetun konseptipaketin, jota voisi sitten tarjota eteenpäin tilaajille, kuten televisiokanaville tai suoratoistopalveluille. Työ perustuu alan kirjallisuuteen, omaan kokemukseen ja ammattilaisten haastatteluihin. Teososana käytetään tekijän itse kehittelemää konseptipakettia.
Aluksi tutkittiin lähdekirjallisuuteen, koulussa opetettuun teoriaan ja omaan kokemukseen perustuen yleisesti konseptipakettia, siihen liittyviä keskeisiä termejä, konseptipaketin rakennetta ja käyttötarkoitusta. Sen jälkeen näihin oppeihin pohjautuen käytiin läpi opinnäytetyön teososan rakennetta ja luomisprosessia.
Tutkimusosassa käytiin läpi ammattilaisten haastatteluista esiin nousseita teemoja liittyen konseptipaketin keskeiseen sisältöön, luomisprosessiin ja konseptipaketin jatkojalostamiseen saadun palautteen perusteella.
Työn tärkeimpinä tuloksina selvisi, että konseptipaketti on käsikirjoittajalle ja tuotantoyhtiölle myyntityökalu, jonka on hyvä noudattaa jonkinlaista selkeää rakennetta ollakseen helppolukuinen. Sisällössä on hyvä panostaa erityisesti henkilöhahmoihin, ja tarjottavan sarjan idea tulisi kiteyttää kirkkaasti ja selkeästi. Visuaalisuus on hyväksi, mutta ei pakollista. Konseptipaketin luomiseen osallistuu käsikirjoittajan lisäksi yleisimmin tuottaja ja graafikko, ja tilaajan palautteen ja toiveiden perusteella konseptipakettia kehitetään vielä lisää.
Aluksi tutkittiin lähdekirjallisuuteen, koulussa opetettuun teoriaan ja omaan kokemukseen perustuen yleisesti konseptipakettia, siihen liittyviä keskeisiä termejä, konseptipaketin rakennetta ja käyttötarkoitusta. Sen jälkeen näihin oppeihin pohjautuen käytiin läpi opinnäytetyön teososan rakennetta ja luomisprosessia.
Tutkimusosassa käytiin läpi ammattilaisten haastatteluista esiin nousseita teemoja liittyen konseptipaketin keskeiseen sisältöön, luomisprosessiin ja konseptipaketin jatkojalostamiseen saadun palautteen perusteella.
Työn tärkeimpinä tuloksina selvisi, että konseptipaketti on käsikirjoittajalle ja tuotantoyhtiölle myyntityökalu, jonka on hyvä noudattaa jonkinlaista selkeää rakennetta ollakseen helppolukuinen. Sisällössä on hyvä panostaa erityisesti henkilöhahmoihin, ja tarjottavan sarjan idea tulisi kiteyttää kirkkaasti ja selkeästi. Visuaalisuus on hyväksi, mutta ei pakollista. Konseptipaketin luomiseen osallistuu käsikirjoittajan lisäksi yleisimmin tuottaja ja graafikko, ja tilaajan palautteen ja toiveiden perusteella konseptipakettia kehitetään vielä lisää.
