Rukakeskus Oy:n innovaatiotoiminnan kehittäminen
Kumpuniemi, Marja (2014)
Kumpuniemi, Marja
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713052
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli toimeksiantajayrityksen Rukakeskus Oy:n halu ja tarve kehittää yrityksen innovaatiotoimintaa. Näin ollen yrityksessä aloitettiin syyskuussa 2013 noin puolen vuoden mittainen innovaatiotoiminnan kehitysprojekti. Kehitystyön tarpeellisuus pohjautui yrityksen uuteen strategiaan, jossa yhtenä neljästä pää-painopisteestä on palveluiden tuotekehitys. Rukakeskus Oy:n uusi strategia julkaistiin syyskuussa 2013, mikä tekee tästä innovaatiotoiminnan kehittämisprojektista erittäin ajankohtaisen ja hyödyllisen. Tämä opinnäytetyö antaa hyödyllistä tietoa myös muiden yritysten innovaatiotoiminnan kehittämiseksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yrityksen aloiteohjelmaa voisi kehittää, miten hyödyllisiä aloitteita voisi saada runsaammin ja mitkä ovat onnistuneen inno-vaatiotoiminnan edellytykset. Opiskelijalla oli aiempaa työkokemusta innovaatiotoiminnasta työskenneltyään matkailuyrityksessä innovatiivisena kouluttajana. Lisäksi toimeksiantajayritys on opiskelijalle tuttu nykyisen työsuhteen kautta. Opiskelija hyödynsi oman osaamisensa rinnalla laajasti aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Työn tutkimusmenetelminä olivat haastattelut, kysely, benchmarking ja arviointi. Yrityksen aloitetyöryhmän viiden henkilön ryhmähaastattelussa kartoitettiin yrityksen innovaatiotoiminnan lähtötilannetta ja kerättiin aloitetyöryhmän kehitysideoita. Yrityksen henkilöstölle toteutetussa kyselyssä kartoitettiin nykytilannetta ja kerättiin henkilöstön kehitysideoita. Kysely toteutettiin sekä sähköisellä kyselyllä että henkilökohtaisesti vastauslomakkeita keräämällä ja siihen vastasi hyväksytysti 165 henkilöä. Benchmarking-haastattelut tehtiin kolmelle innovaatiotoiminnassa menestyneelle yritykselle hyväksi todettujen mallien löytämiseksi. Näiden kolmen eri tutkimusosion myötä syntyneet tutkimustulokset esitettiin toimeksiantajayrityksen johtoryhmän ja aloitetyöryhmän jäsenille, jotka arvioivat kehitysideat innovaatioalustalla.
Innovaatiotutkimuksen haastattelun, kyselyn ja benchmarkingin tuloksena syntyi 40 konkreettista kehitysehdotusta suoraan tai välillisesti palveluiden tuotekehitykseen liittyen. Kehitysehdotukset korostavat yrityksen innovaatiotoiminnan menestyksekkään kehittämisen edellyttävän yrityksen johdon osallistumista innovaatiotoimintaan, kehittämisen ottamista osaksi yrityksen arjen toimintaa, aloiteprosessin kehittämistä sekä henkilöstön kouluttamista. Muissa kehitysehdotuksissa nousi esille muun muassa sidosryhmien ja asiakkaiden mukaan ottaminen kehittämiseen. Toiminnan suunnittelussa tulisi huomioida tarvelähtöisyys ja aktiivinen osallistava innovaatiotoiminta, jota voisi kehittää esimerkiksi kannustamalla henkilöstöä avoimella kommunikaatiolla, kilpailuilla ja palkitsemisella. Tutkimuksen myötä syntyneiden kehitysehdotuksien määrä oli varsin mittava ja toimeenpanon suhteen yrityksen johto- ja aloitetyöryhmän tekemä ehdotusten arviointi antaa suuntaa toteutukselle.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yrityksen aloiteohjelmaa voisi kehittää, miten hyödyllisiä aloitteita voisi saada runsaammin ja mitkä ovat onnistuneen inno-vaatiotoiminnan edellytykset. Opiskelijalla oli aiempaa työkokemusta innovaatiotoiminnasta työskenneltyään matkailuyrityksessä innovatiivisena kouluttajana. Lisäksi toimeksiantajayritys on opiskelijalle tuttu nykyisen työsuhteen kautta. Opiskelija hyödynsi oman osaamisensa rinnalla laajasti aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Työn tutkimusmenetelminä olivat haastattelut, kysely, benchmarking ja arviointi. Yrityksen aloitetyöryhmän viiden henkilön ryhmähaastattelussa kartoitettiin yrityksen innovaatiotoiminnan lähtötilannetta ja kerättiin aloitetyöryhmän kehitysideoita. Yrityksen henkilöstölle toteutetussa kyselyssä kartoitettiin nykytilannetta ja kerättiin henkilöstön kehitysideoita. Kysely toteutettiin sekä sähköisellä kyselyllä että henkilökohtaisesti vastauslomakkeita keräämällä ja siihen vastasi hyväksytysti 165 henkilöä. Benchmarking-haastattelut tehtiin kolmelle innovaatiotoiminnassa menestyneelle yritykselle hyväksi todettujen mallien löytämiseksi. Näiden kolmen eri tutkimusosion myötä syntyneet tutkimustulokset esitettiin toimeksiantajayrityksen johtoryhmän ja aloitetyöryhmän jäsenille, jotka arvioivat kehitysideat innovaatioalustalla.
Innovaatiotutkimuksen haastattelun, kyselyn ja benchmarkingin tuloksena syntyi 40 konkreettista kehitysehdotusta suoraan tai välillisesti palveluiden tuotekehitykseen liittyen. Kehitysehdotukset korostavat yrityksen innovaatiotoiminnan menestyksekkään kehittämisen edellyttävän yrityksen johdon osallistumista innovaatiotoimintaan, kehittämisen ottamista osaksi yrityksen arjen toimintaa, aloiteprosessin kehittämistä sekä henkilöstön kouluttamista. Muissa kehitysehdotuksissa nousi esille muun muassa sidosryhmien ja asiakkaiden mukaan ottaminen kehittämiseen. Toiminnan suunnittelussa tulisi huomioida tarvelähtöisyys ja aktiivinen osallistava innovaatiotoiminta, jota voisi kehittää esimerkiksi kannustamalla henkilöstöä avoimella kommunikaatiolla, kilpailuilla ja palkitsemisella. Tutkimuksen myötä syntyneiden kehitysehdotuksien määrä oli varsin mittava ja toimeenpanon suhteen yrityksen johto- ja aloitetyöryhmän tekemä ehdotusten arviointi antaa suuntaa toteutukselle.