Henkilöstön osaamiskartoitustyökalun luominen ja toteutus rakennusalan yrityksessä
Isoherranen, Heini (2023)
Isoherranen, Heini
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109218
Tiivistelmä
Työelämän muuttuessa nopeatempoisemmaksi ja vaihtelevammaksi, yrityksissä ei enää välttämättä tiedetä, mitä osaamista henkilöstöllä ja siten yrityksessä on. Henkilöstön osaamiskartoituksen avulla saadaan osaaminen näkyväksi. Osaamisen näkyväksi tuomisella yritys pystyy tekemään strategiset linjauksensa ja laatimaan mahdolliset koulutus- tai rekrytointisuunnitelmat. Osaamispuutteita ja -kuiluja täyttämällä yrityksellä on paremmat mahdollisuudet saavuttaa strategiset tavoitteensa. Osaamisen kartoittamisen jälkeen jokaiselle työntekijälle voidaan tehdä koulutus- tai tavoitesuunnitelma.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä rakennusalan keskisuurelle kohdeyritykselle osaamisen kartoittamiseen työkalu ja myös toteuttaa kartoitus yrityksen yhdelle toimialalle. Työkalun on tarkoitus palvella yrityksen jokaista toimialaa siten, että kartoitus voidaan toteuttaa muillekin toimialoille. Kehitystyö rajattiin koskemaan opinnäytetyön osalta yrityksen maanrakennusalan suorittavassa työssä toimivia työntekijöitä, joiden osaamisen taso on eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen mukaan EQF3 -tasoa.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena yritystä osallistavan toimintatutkimuksen menetelmin. Tutkija työskentelee kohdeyrityksessä ja hän osallistui kehitystyöhön ryhmän ja työpajojen jäsenenä. Menetelminä käytettiin työpajoja yrityksen edustajien kanssa sekä havainnointia. Teoreettinen viitekehys ja tietoperusta muodostui osaamisen ymmärryksestä, oppivan organisaation ja toimintatutkimuksen teoriasta, tutkimuksista ja erilaisista tieteellisistä lähteistä. Tärkeä osa kehitystehtävää oli tutkijan kirjoittama tutkimuspäiväkirja, jonne raportoitiin ja tallennettiin kaikki materiaali, työpajojen ja työn vaiheet sekä ajatukset, joita nousi esiin kehitystehtävää tehtäessä.
Kehitystyön tuloksena syntyi yritykselle osaamisen kartoituksen työkalu, joka sisältää osaamiskartoituksen prosessin, osaamiskartoituksen suunnitelman ja työpajat sekä kyselyn henkilöstölle ja tuloksista tehdyt henkilöstön osaamisprofiilit. Tulosten johtopäätöksiä tehtäessä selvisi, että työkalun kyselyä tulee muokata toimialan mukaan siten, että osaamisalueet määritellään jokaiselle toimialalle erikseen. Kehitystyön seuraava vaihe on toteuttaa kartoitus yrityksen muille toimialoille. The aim of this thesis was to create a personnel competence mapping tool for a company on construction field. The second aim was to implement the competence mapping for one part of the company´s personnel. The scope of the study was limited to the personnel on the infrastructure field with competence level three on European qualifications framework EQF.
The thesis was implemented as a constructive study with action research methods. Researcher works in the company, and she was part of the group and workshops held within the study. The methods that were used in the study were workshops and observation. The theoretical framework was built by examining theories, scientific studies, and other sources regarding competence, learning organization and action research. A significant part of the research was the research diary which was written throughout the research. The diary included reports and thoughts about the workshops and points that were made during the research.
As a result of the study a competence mapping tool was created for the company. The tool includes competence mapping process and plan, workshops and an inquiry for personnel. With the tool and information they get from the competence mapping and inquiry the company can make strategic alignments. In addition, personnel training plans and goals can be set. With the results of the personnel inquiry personal competence profiles can be made for the company´s use.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä rakennusalan keskisuurelle kohdeyritykselle osaamisen kartoittamiseen työkalu ja myös toteuttaa kartoitus yrityksen yhdelle toimialalle. Työkalun on tarkoitus palvella yrityksen jokaista toimialaa siten, että kartoitus voidaan toteuttaa muillekin toimialoille. Kehitystyö rajattiin koskemaan opinnäytetyön osalta yrityksen maanrakennusalan suorittavassa työssä toimivia työntekijöitä, joiden osaamisen taso on eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen mukaan EQF3 -tasoa.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena yritystä osallistavan toimintatutkimuksen menetelmin. Tutkija työskentelee kohdeyrityksessä ja hän osallistui kehitystyöhön ryhmän ja työpajojen jäsenenä. Menetelminä käytettiin työpajoja yrityksen edustajien kanssa sekä havainnointia. Teoreettinen viitekehys ja tietoperusta muodostui osaamisen ymmärryksestä, oppivan organisaation ja toimintatutkimuksen teoriasta, tutkimuksista ja erilaisista tieteellisistä lähteistä. Tärkeä osa kehitystehtävää oli tutkijan kirjoittama tutkimuspäiväkirja, jonne raportoitiin ja tallennettiin kaikki materiaali, työpajojen ja työn vaiheet sekä ajatukset, joita nousi esiin kehitystehtävää tehtäessä.
Kehitystyön tuloksena syntyi yritykselle osaamisen kartoituksen työkalu, joka sisältää osaamiskartoituksen prosessin, osaamiskartoituksen suunnitelman ja työpajat sekä kyselyn henkilöstölle ja tuloksista tehdyt henkilöstön osaamisprofiilit. Tulosten johtopäätöksiä tehtäessä selvisi, että työkalun kyselyä tulee muokata toimialan mukaan siten, että osaamisalueet määritellään jokaiselle toimialalle erikseen. Kehitystyön seuraava vaihe on toteuttaa kartoitus yrityksen muille toimialoille.
The thesis was implemented as a constructive study with action research methods. Researcher works in the company, and she was part of the group and workshops held within the study. The methods that were used in the study were workshops and observation. The theoretical framework was built by examining theories, scientific studies, and other sources regarding competence, learning organization and action research. A significant part of the research was the research diary which was written throughout the research. The diary included reports and thoughts about the workshops and points that were made during the research.
As a result of the study a competence mapping tool was created for the company. The tool includes competence mapping process and plan, workshops and an inquiry for personnel. With the tool and information they get from the competence mapping and inquiry the company can make strategic alignments. In addition, personnel training plans and goals can be set. With the results of the personnel inquiry personal competence profiles can be made for the company´s use.