Sukupuolineutraaliuden ilmeneminen kosmetiikkapakkauksissa: sukupuolineutraalin ilmeen suunnittelu miesten kosmetiikkatuoteperheelle
Pajunen, Anna (2023)
Pajunen, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110102
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, miten sukupuolisidonnaisuus ilmenee kosmetiikkapakkausten visuaalisuudessa. Opinnäytetyössä pohditaan seuraavia kysymyksiä: Millä tavalla sukupuolineutraalien ja miehille suunnattujen kosmetiikkapakkausten visuaalisuudet eroavat tällä hetkellä toisistaan? Miltä sukupuolineutraali miesten kosmetiikkasarja voisi näyttää?
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa käydään läpi kosmetiikkapakkauksen suunnitteluun vaikuttavia käytännön vaatimuksia, pakkauksen suunnittelua osana brändin rakentamista ja pakkauksen suunnittelua prosessina. Kolmannessa luvussa käsitellään sukupuolineutraaliutta kosmetiikkamarkkinoilla ja pohditaan syitä sille, miksi monet kosmetiikkabrändit ovat jo valinneet sukupuolineutraaliuden. Neljännessä luvussa analysoidaan miehille suunnattujen ja sukupuolineutraalien kosmetiikan tuotepakkausten ilmeitä ja teemoja mm. vertailuanalyysillä kerätyn aineiston pohjalta. Viides luku keskittyy käytännön projektin esittelyyn ja tehtyjen valintojen perusteluun. Projektissa on suunniteltu kolme vaihtoehtoista konseptia ja ilmettä kuvitteelliselle miesten kosmetiikkayritykselle. Opinnäytetyön lopuksi pohditaan projektin aikana tehtyjä huomioita. Keskeisimmät havainnot on kerätty listaksi, joka antaa vinkkejä sukupuolineutraalin pakkausilmeen suunnitteluun.
Aineiston tarkastelu rajattiin pääosin ihonhoitotuotteiden kategoriaan. Keskeiset havainnot olivat, että miehille suunnatut ja sukupuolineutraalit kosmetiikkatuotteet ovat yhä väreiltään, typografialtaan ja teemoiltaan melko homogeenisiä.
Sukupuolineutraalien pakkausten ilmeet muistuttavat yhä usein enemmän miesten kuin naisten tuotteita. Markkinoilla on kuitenkin jo nyt inklusiivisia brändejä, jotka haastavat stereotyyppistä sukupuolisidonnaisuutta ilmeellään ja ideologiallaan. Yrityksien kannattaakin pelkkään ulkoasuun keskittymisen sijaan lähestyä sukupuoli-neutraaliutta elämäntyylin, tuotteen toiminnan tai asiakkaiden tarpeiden kautta.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa käydään läpi kosmetiikkapakkauksen suunnitteluun vaikuttavia käytännön vaatimuksia, pakkauksen suunnittelua osana brändin rakentamista ja pakkauksen suunnittelua prosessina. Kolmannessa luvussa käsitellään sukupuolineutraaliutta kosmetiikkamarkkinoilla ja pohditaan syitä sille, miksi monet kosmetiikkabrändit ovat jo valinneet sukupuolineutraaliuden. Neljännessä luvussa analysoidaan miehille suunnattujen ja sukupuolineutraalien kosmetiikan tuotepakkausten ilmeitä ja teemoja mm. vertailuanalyysillä kerätyn aineiston pohjalta. Viides luku keskittyy käytännön projektin esittelyyn ja tehtyjen valintojen perusteluun. Projektissa on suunniteltu kolme vaihtoehtoista konseptia ja ilmettä kuvitteelliselle miesten kosmetiikkayritykselle. Opinnäytetyön lopuksi pohditaan projektin aikana tehtyjä huomioita. Keskeisimmät havainnot on kerätty listaksi, joka antaa vinkkejä sukupuolineutraalin pakkausilmeen suunnitteluun.
Aineiston tarkastelu rajattiin pääosin ihonhoitotuotteiden kategoriaan. Keskeiset havainnot olivat, että miehille suunnatut ja sukupuolineutraalit kosmetiikkatuotteet ovat yhä väreiltään, typografialtaan ja teemoiltaan melko homogeenisiä.
Sukupuolineutraalien pakkausten ilmeet muistuttavat yhä usein enemmän miesten kuin naisten tuotteita. Markkinoilla on kuitenkin jo nyt inklusiivisia brändejä, jotka haastavat stereotyyppistä sukupuolisidonnaisuutta ilmeellään ja ideologiallaan. Yrityksien kannattaakin pelkkään ulkoasuun keskittymisen sijaan lähestyä sukupuoli-neutraaliutta elämäntyylin, tuotteen toiminnan tai asiakkaiden tarpeiden kautta.