Visuaalinen saavutettavuus digitaalisessa ulkomainonnassa
Sälemaa, Sari (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110168
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee visuaalista saavutettavuutta digitaalisen ulkomainonnan näkökulmasta ja käsittelee tapoja tehdä digitaalisesta ulkomainonnasta visuaalisesti saavutettavampaa. Työssä käsitellään syitä, miksi saavutettava mainonta olisi sekä mainostajille että kuluttajille kannattavaa.
Opinnäytetyössä tutustutaan saavutettavuuden periaatteisiin ja vaatimuksiin, jonka lisäksi keskitytään tarkemmin visuaaliseen saavutettavuuteen. Työssä käydään läpi erilaisia visuaalisen saavutettavuuden kriteerejä ja keinoja, joilla suunnittelija voi tarkistaa tekemänsä toteutuksen saavutettavuutta. Tavoitteena on tuoda suunnittelijoiden tietoon keinoja, joilla saavutettavuuden ottaminen huomioon osana suunnitteluprosessia helpottuu. Tällaisia keinoja ovat esimerkiksi silmämääräinen havainnointi ja laskennallisten työkalujen hyödyntäminen.
Visuaalista saavutettavuutta käsitellään aiheena visuaalisen suunnittelijan näkökulmasta. Tavoitteena on myös tuoda esille se potentiaalinen rahallinen voitto, brändimielikuvan parantaminen ja kilpailuetu, jonka saavutettavampi mainonta voi tuoda tullessaan. Näitä etuja käsitellään suuren asiakaskunnan kautta, jonka täysi potentiaali jää vajavaisen suunnittelun takia hyödyntämättä.
Opinnäytetyössä tutustutaan saavutettavuuden periaatteisiin ja vaatimuksiin, jonka lisäksi keskitytään tarkemmin visuaaliseen saavutettavuuteen. Työssä käydään läpi erilaisia visuaalisen saavutettavuuden kriteerejä ja keinoja, joilla suunnittelija voi tarkistaa tekemänsä toteutuksen saavutettavuutta. Tavoitteena on tuoda suunnittelijoiden tietoon keinoja, joilla saavutettavuuden ottaminen huomioon osana suunnitteluprosessia helpottuu. Tällaisia keinoja ovat esimerkiksi silmämääräinen havainnointi ja laskennallisten työkalujen hyödyntäminen.
Visuaalista saavutettavuutta käsitellään aiheena visuaalisen suunnittelijan näkökulmasta. Tavoitteena on myös tuoda esille se potentiaalinen rahallinen voitto, brändimielikuvan parantaminen ja kilpailuetu, jonka saavutettavampi mainonta voi tuoda tullessaan. Näitä etuja käsitellään suuren asiakaskunnan kautta, jonka täysi potentiaali jää vajavaisen suunnittelun takia hyödyntämättä.