Kirpputori Helmen asiakastyytyväisyystutkimus
Eklund, Joanna (2023)
Eklund, Joanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210356
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kirpputori Helmi, ja työssä tutkittiin kyseisen yrityksen asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä Kirpputori Helmen asiakkaat ovat yrityksen tarjoamiin palveluihin. Asiaa tutkittiin Webropol-alustalla tehdyn asiakastyytyväisyyskyselyn avulla.
Opinnäytetyön tietoperusta keskittyi asiakastyytyväisyyteen, sekä asiakaskokemukseen käsitteinä, sekä siihen miten asiakaspalvelu, asiakasodotukset, sekä palvelun saavutettavuus ja helppous vaikuttavat niihin. Työssä käytiin läpi myös sitä, miksi asiakastyytyväisyys on yrityksen näkökulmasta tärkeää, sekä sitä, miten asiakastyytyväisyyttä voidaan mitata ja kehittää.
Asiakastyytyväisyystutkimus suoritettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena, ja tutkimuksen kohderyhmänä oli Kirpputori Helmessä myymässä olleet asiakkaat. Asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse asiakasrekisterin kautta. Tutkimuksen aineisto kerättiin ja analysoitiin Webropol-alustalla, ja tulokset esitettiin hyödyntäen vaakapylväskuvioita.
Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi 583 henkilöä. Kyselyssä esitettiin kahdeksan kysymystä, joista seitsemään oli annettu valmiit vastausvaihtoehdot ja yhteen asiakas sai vastata omin sanoin. Kyselyssä kysyttiin muun muassa asiakkaiden mielipidettä asiakaspalvelun sujuvuudesta, henkilökunnan asiantuntevuudesta, varaamisen helppoudesta, sekä suositteluhalukkuudesta. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yli puolet kyselyyn vastanneista oli tyytyväisiä edellä mainittuihin seikkoihin, ja suurin osa oli myös valmis suosittelemaan yritystä. Tutkimustuloksista kävi ilmi myös se, että asiakkaat toivoivat suurempaa parkkipaikkaa, sekä pidempiä aukioloaikoja.
Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastanneiden, sekä erilliseen arvontaan osallistuneiden kesken arvottiin myyntipaikka Kirpputori Helmessä yhden viikon ajaksi.
Opinnäytetyön tietoperusta keskittyi asiakastyytyväisyyteen, sekä asiakaskokemukseen käsitteinä, sekä siihen miten asiakaspalvelu, asiakasodotukset, sekä palvelun saavutettavuus ja helppous vaikuttavat niihin. Työssä käytiin läpi myös sitä, miksi asiakastyytyväisyys on yrityksen näkökulmasta tärkeää, sekä sitä, miten asiakastyytyväisyyttä voidaan mitata ja kehittää.
Asiakastyytyväisyystutkimus suoritettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena, ja tutkimuksen kohderyhmänä oli Kirpputori Helmessä myymässä olleet asiakkaat. Asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse asiakasrekisterin kautta. Tutkimuksen aineisto kerättiin ja analysoitiin Webropol-alustalla, ja tulokset esitettiin hyödyntäen vaakapylväskuvioita.
Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi 583 henkilöä. Kyselyssä esitettiin kahdeksan kysymystä, joista seitsemään oli annettu valmiit vastausvaihtoehdot ja yhteen asiakas sai vastata omin sanoin. Kyselyssä kysyttiin muun muassa asiakkaiden mielipidettä asiakaspalvelun sujuvuudesta, henkilökunnan asiantuntevuudesta, varaamisen helppoudesta, sekä suositteluhalukkuudesta. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yli puolet kyselyyn vastanneista oli tyytyväisiä edellä mainittuihin seikkoihin, ja suurin osa oli myös valmis suosittelemaan yritystä. Tutkimustuloksista kävi ilmi myös se, että asiakkaat toivoivat suurempaa parkkipaikkaa, sekä pidempiä aukioloaikoja.
Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastanneiden, sekä erilliseen arvontaan osallistuneiden kesken arvottiin myyntipaikka Kirpputori Helmessä yhden viikon ajaksi.