Valon hyödyntäminen 3D-ympäristöjen tunnelman luomisessa
Lahti, Roni (2023)
Lahti, Roni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110122
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on syventyä siihen, kuinka valolla sekä sen ominaisuuksilla voidaan vaikuttaa 3D-ympäristön luomaan tunnelmaan. Havainnollistamisessa käytetään hyödyksi Blenderillä tuotettuja esimerkkikuvia ja ympäristöä, jonka valaistusta vaihtamalla saadaan aikaan erilaisia tunnelmia.
Opinnäytetyössä avataan kirjallisuuskatsaustyyppisesti tunnelmaa ja valon merkitystä tunnelman luomisessa. Lisäksi kerrotaan, miten valon eri ominaisuudet, kuten laatu, suunta, lähde ja väri vaikuttavat tunnelman syntymiseen. Työssä käydään läpi yleisimmät 3D-ohjelmistojen valaistusmahdollisuudet ja kerrotaan lyhyesti niiden ominaisuuksista sekä mahdollisuuksista ympäristön valaisemisessa.
Toiminnallisessa osiossa käsitellään projektin lähtökohtia sekä sen tavoitteita ja sovelletaan teoriaosuudessa opittuja asioita ympäristön tunnelman luomisessa. Esimerkeissä keskitytään vuorokaudenaikojen aamu, päivä, ilta ja yö, tunnelman korostamiseen niiden mahdollistaman valon ominaisuuksien kuvailun takia. Lopuksi pohditaan opinnäytetyön aikana nousseita kysymyksiä, havaintoja ja tuloksia.
Valon merkitys 3D-ympäristön tunnelman luomisessa on suuri. Valo mahdollistaa ympäristön hahmottamisen ja sen kuvailun. Valon eri ominaisuudet rakentavat tunnelmaa, mutta myös tukevat sitä. Valo ja väri yhdessä auttavat viestimään haluttuja tunteita ja tunnelmia kohdistamalla katsojan huomion tarinankerronnan kannalta oleellisiin asioihin näin luoden immersiota.
Opinnäytetyössä avataan kirjallisuuskatsaustyyppisesti tunnelmaa ja valon merkitystä tunnelman luomisessa. Lisäksi kerrotaan, miten valon eri ominaisuudet, kuten laatu, suunta, lähde ja väri vaikuttavat tunnelman syntymiseen. Työssä käydään läpi yleisimmät 3D-ohjelmistojen valaistusmahdollisuudet ja kerrotaan lyhyesti niiden ominaisuuksista sekä mahdollisuuksista ympäristön valaisemisessa.
Toiminnallisessa osiossa käsitellään projektin lähtökohtia sekä sen tavoitteita ja sovelletaan teoriaosuudessa opittuja asioita ympäristön tunnelman luomisessa. Esimerkeissä keskitytään vuorokaudenaikojen aamu, päivä, ilta ja yö, tunnelman korostamiseen niiden mahdollistaman valon ominaisuuksien kuvailun takia. Lopuksi pohditaan opinnäytetyön aikana nousseita kysymyksiä, havaintoja ja tuloksia.
Valon merkitys 3D-ympäristön tunnelman luomisessa on suuri. Valo mahdollistaa ympäristön hahmottamisen ja sen kuvailun. Valon eri ominaisuudet rakentavat tunnelmaa, mutta myös tukevat sitä. Valo ja väri yhdessä auttavat viestimään haluttuja tunteita ja tunnelmia kohdistamalla katsojan huomion tarinankerronnan kannalta oleellisiin asioihin näin luoden immersiota.