2D-animaatioelokuvan kuvakäsikirjoitus ja animatic
Taivalkoski, Miia (2023)
Taivalkoski, Miia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110271
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö paneutuu elokuvakerronnan perusteisiin ja pyrkii hyödyntämään niitä 2D-animaatioelokuvan esituotannossa, tarkemmin sanottuna kuvakäsikirjoituksen ja animaticin suunnittelussa ja toteuttamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa lukijalle tiivis perehdytys visuaalisen tarinankerronnan keinoihin sekä tarvittavat työkalut animaatioelokuvan kuvakäsikirjoittamiselle ja animaticin tekemiselle.
Opinnäytetyön kirjallinen osuus pyrkii määrittelemään kuvakäsikirjoituksen ja animaticin käsitteet helposti sisäistettävällä tavalla. Tämän jälkeen opinnäytetyössä keskitytään visuaalisen tarinankerronnan kannalta oleellisimpiin elokuvakerronnan perusteisiin, joiden ymmärtäminen teoriassa on oleellista ennen varsinaisen kuvakäsikirjoitusprosessin aloittamista. Näitä elokuvakerronnan perusteita pyritään havainnollistamaan käyttämällä sekä itse tuotettua että tunnetuista animaatioelokuvista peräisin olevaa kuvamateriaalia. Elokuvakerronnan perusteiden käsittelemisen jälkeen opinnäytetyössä käydään läpi animaatioalan ammattilaisten hyväksi havaitsemia lähestymistapoja kuvakäsikirjoittamiseen, ja näiden avulla lukijalle pyritään antamaan käytännön ensimerkkejä prosessin kulusta.
Opinnäytetyön viimeinen luku käsittelee opinnäytetyön kirjallisen osuuden ohessa toteutettua 2D-animaatioelokuvan prologin kuvakäsikirjoitus- ja animatic-projektia, joka toimii opinnäytetyön toiminnallisena osuutena. Toiminnallinen osuus pyrkii soveltamaan sekä aiemmissa luvuissa käsiteltyjä visuaalisen tarinankerronnan keinoja että ammattilaiskuvakäsikirjoittajien käyttämiä tekniikoita käytännössä. Viimeinen luku keskittyy niin projektin lopputuloksen esittelemiseen, kuin projektin aikana tehdyn visuaaliseen tarinankerrontaan liittyvän ajatustyön reflektoimiseen. Projektiosuuden tarkoituksena on antaa lukijalle lisää käytännön esimerkkejä kuvakäsikirjoituksen ja animaticin tekemiseen liittyvästä suunnittelutyöstä, sekä mahdollisia varoittavia esimerkkejä kompastuskivistä, joihin aloitteleva kuvakäsikirjoittaja kenties helposti törmää.
Opinnäytetyön kirjallinen osuus pyrkii määrittelemään kuvakäsikirjoituksen ja animaticin käsitteet helposti sisäistettävällä tavalla. Tämän jälkeen opinnäytetyössä keskitytään visuaalisen tarinankerronnan kannalta oleellisimpiin elokuvakerronnan perusteisiin, joiden ymmärtäminen teoriassa on oleellista ennen varsinaisen kuvakäsikirjoitusprosessin aloittamista. Näitä elokuvakerronnan perusteita pyritään havainnollistamaan käyttämällä sekä itse tuotettua että tunnetuista animaatioelokuvista peräisin olevaa kuvamateriaalia. Elokuvakerronnan perusteiden käsittelemisen jälkeen opinnäytetyössä käydään läpi animaatioalan ammattilaisten hyväksi havaitsemia lähestymistapoja kuvakäsikirjoittamiseen, ja näiden avulla lukijalle pyritään antamaan käytännön ensimerkkejä prosessin kulusta.
Opinnäytetyön viimeinen luku käsittelee opinnäytetyön kirjallisen osuuden ohessa toteutettua 2D-animaatioelokuvan prologin kuvakäsikirjoitus- ja animatic-projektia, joka toimii opinnäytetyön toiminnallisena osuutena. Toiminnallinen osuus pyrkii soveltamaan sekä aiemmissa luvuissa käsiteltyjä visuaalisen tarinankerronnan keinoja että ammattilaiskuvakäsikirjoittajien käyttämiä tekniikoita käytännössä. Viimeinen luku keskittyy niin projektin lopputuloksen esittelemiseen, kuin projektin aikana tehdyn visuaaliseen tarinankerrontaan liittyvän ajatustyön reflektoimiseen. Projektiosuuden tarkoituksena on antaa lukijalle lisää käytännön esimerkkejä kuvakäsikirjoituksen ja animaticin tekemiseen liittyvästä suunnittelutyöstä, sekä mahdollisia varoittavia esimerkkejä kompastuskivistä, joihin aloitteleva kuvakäsikirjoittaja kenties helposti törmää.