Hankinta- ja palvelupyyntöjärjestelmän kehittäminen
Kauppinen, Atte (2023)
Kauppinen, Atte
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210328
Tiivistelmä
Nykypäivänä digitalisaatio organisaatioissa on paitsi puheenaihe myös todellisuus. Organisaatioiden toimintaa tehostetaan tietojärjestelmillä, jotka toimivat harmoniassa sen ympärillä toimivien käyttäjien kanssa. Nykypäivän digitaalisilla työkaluilla mahdollisuuksien raja on niin kaukana, ettei sitä ole saavutettu. Perusperiaatteena kuitenkin tehostetaan organisaation toimintaa tavalla, jossa sosiologinen työympäristö otetaan myös huomioon asettamalla henkilöstö keskiöön.
Tämä opinnäytetyö esittelee tietojärjestelmän kehitysprojektin, joka on tehty Metropolian toimitilapalveluille sekä kirjastolle. Projektin aiheena oli Metropolian hankinta- ja palvelupyyntöjärjestelmä Requesten kehittäminen.
Metropolian tietohallinto päätti kesällä 2022, että järjestelmä päivitetään sen uusimpaan versioon. Projektin tavoitteena olikin kuvata vuonna 2008 käyttöönotetun vanhan järjestelmän nykytila määrittämällä selkeästi sen kehityskohdat. Tämän avulla nähtäisiin, kuinka uusi järjestelmäversio täyttäisi kehitysehdotukset sekä lisättäisiin kommunikaatiota asiakasorganisaation sekä toimittajan välillä.
Opinnäytetyön kehys perustui käyttäjäkeskeisen järjestelmäkehityksen periaatteisiin sekä käyttöönoton kriittisiin menestystekijöihin. Näistä aiheista koostui projektin teoreettinen pohja.
Työn lopputuloksena syntyi järjestelmän (sekä sen sosiologisen ympäristön) nykytilaa kuvaava kehitysehdotusten priorisointi taulukko ja kehitysehdotus asiakasorganisaation sekä toimittajan välisen kommunikaation lisäämiseen.
Opinnäytetyön käsittelemä projekti oli asiakasorganisaation henkilöstön keskuudessa erit täin tervetullut. Projekti myös onnistui tavoitteessaan ja löysi ehdotuksen, joka validoitiin asiakasorganisaatiolla sekä toimittajalla.
Tämä opinnäytetyö esittelee tietojärjestelmän kehitysprojektin, joka on tehty Metropolian toimitilapalveluille sekä kirjastolle. Projektin aiheena oli Metropolian hankinta- ja palvelupyyntöjärjestelmä Requesten kehittäminen.
Metropolian tietohallinto päätti kesällä 2022, että järjestelmä päivitetään sen uusimpaan versioon. Projektin tavoitteena olikin kuvata vuonna 2008 käyttöönotetun vanhan järjestelmän nykytila määrittämällä selkeästi sen kehityskohdat. Tämän avulla nähtäisiin, kuinka uusi järjestelmäversio täyttäisi kehitysehdotukset sekä lisättäisiin kommunikaatiota asiakasorganisaation sekä toimittajan välillä.
Opinnäytetyön kehys perustui käyttäjäkeskeisen järjestelmäkehityksen periaatteisiin sekä käyttöönoton kriittisiin menestystekijöihin. Näistä aiheista koostui projektin teoreettinen pohja.
Työn lopputuloksena syntyi järjestelmän (sekä sen sosiologisen ympäristön) nykytilaa kuvaava kehitysehdotusten priorisointi taulukko ja kehitysehdotus asiakasorganisaation sekä toimittajan välisen kommunikaation lisäämiseen.
Opinnäytetyön käsittelemä projekti oli asiakasorganisaation henkilöstön keskuudessa erit täin tervetullut. Projekti myös onnistui tavoitteessaan ja löysi ehdotuksen, joka validoitiin asiakasorganisaatiolla sekä toimittajalla.