Imuvaunupöydän ohjausautomaation kehitystyö
Kalliomäki, Miika (2023)
Kalliomäki, Miika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210425
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa uusi ohjausautomaatio AirWell Oy:n valmistamalle imuvaunupöydälle. Imuvaunupöytä on leikkauspöydän alla tai yhteydessä oleva rata, jossa imuvaunu liikkuu leikkauskoneen liikkeiden mukaisesti ja poistaa leikkaamisesta syntyvät savukaasut. Imuvaunupöydän vanha ohjausautomaatio oli suunniteltu ohjaamaan imuvaunupöytää, jossa työskentelee vain yksi imuvaunu kerrallaan. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin, kuinka kaksi imuvaunua saadaan toimimaan samanaikaisesti yhdellä imuvaunupöydällä.
Opinnäytetyö oli kehitystyö. Työ aloitettiin tutustumalla aikaisempaan ohjausautomaatioon ja siinä käytettyihin Omronin ohjainlaitteisiin. Lisäksi työn teoriaosuudessa käytiin läpi ohjelmoitavia logiikoita yleisellä tasolla. Teoriaosuuteen käytettiin lähteinä aiheeseen liittyviä oppikirjoja sekä laitevalmistajien omia oppaita.
Työn tuloksena syntyi kahden imuvaunun imuvaunupöydälle toimiva ohjausautomaatio. Uusi ohjausautomaatio ja logiikkaohjelma saatiin siis kokonaisuudessaan suunniteltua ja otettua käyttöön, eli tavoitteisiin päästiin. Ohjausautomaatio jää yrityksen vakituiseen käyttöön, sillä sitä pystyy tarvittaessa käyttämään myös yhden imuvaunun pöydällä pienellä logiikkaohjelman muutoksella.
Opinnäytetyö oli kehitystyö. Työ aloitettiin tutustumalla aikaisempaan ohjausautomaatioon ja siinä käytettyihin Omronin ohjainlaitteisiin. Lisäksi työn teoriaosuudessa käytiin läpi ohjelmoitavia logiikoita yleisellä tasolla. Teoriaosuuteen käytettiin lähteinä aiheeseen liittyviä oppikirjoja sekä laitevalmistajien omia oppaita.
Työn tuloksena syntyi kahden imuvaunun imuvaunupöydälle toimiva ohjausautomaatio. Uusi ohjausautomaatio ja logiikkaohjelma saatiin siis kokonaisuudessaan suunniteltua ja otettua käyttöön, eli tavoitteisiin päästiin. Ohjausautomaatio jää yrityksen vakituiseen käyttöön, sillä sitä pystyy tarvittaessa käyttämään myös yhden imuvaunun pöydällä pienellä logiikkaohjelman muutoksella.