Games for Health -terveyspelitapahtuman kehittäminen
Kurtelius, Mervi (2014)
Kurtelius, Mervi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061813112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061813112
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on Games for Health -terveyspelitapahtuma, jonka tarkoituksena on luoda terveyttä edistäviä pelejä ja pelillisiä sovelluksia, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi ikääntyvien ihmisten toimintakyvyn ylläpitämisessä ja kuntoutuksessa. Idean opinnäytetyön aiheesta sain ollessani Games for Health -tapahtumassa tekemässä syventävää työharjoittelua. Opinnäytetyöni tarkoituksena on kuvata vuoden 2013 tapahtuman rakenne ja sisältö nykytila-analyysin avulla. Nykytila-analyysin ja teorian avulla olen saanut selville kehittämisehdotukset vuoden 2014 tapahtuman järjestämistä varten. Opinnäytetyöni rakenne koostuu kahdesta eri osasta: teoriasta ja empiiriasta.
Työn keskeisimmät teoriat ovat tapahtumatuotanto ja asiakaspalvelutilanteen eteneminen palvelupolkuajattelua hyväksikäyttäen, elämyksellisyys, pelien ja terveyden yhdistäminen sekä asiakaslähtöisyys. Empiirisessa osuudessa käyn läpi tutkimusten tulokset ja nostan esille vuoden 2014 tapahtuman järjestämisen kannalta tärkeimmät kehittämiskohteet. Tässä käytän apuna swot- ja a’wot- analyysimenetelmiä, jolloin tulokseksi on saatu selkeitä ja helposti ymmärrätteviä kaavioita ja numeerista informaatiota.
Työni tutkimusmenetelminä olen käyttänyt teemahaastatteluja, kyselylomakketta ja omaa havainnointia. Teemahaastatteluja tein viisi kappaletta ja kyselylomakkeeseen sain 36 vastausta. Oman havainnoinnin suoritin työharjoittelun yhteydessä. Työssä on yhdistetty kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä.
Työn keskeisimmät tulokset olivat se, että asiakkaat olivat tyytymättömiä pelien testausmahdollisuuksiin tapahtuman aikana. Samoin kansainvälistä näkökulmaa jäätiin kaipaamaan. Tapahtumassa eniten sai kiitosta järjestäjien innokkuus aihepiiriä kohtaan ja se, että tapahtuma on ajankohtainen.
Työn keskeisimmät teoriat ovat tapahtumatuotanto ja asiakaspalvelutilanteen eteneminen palvelupolkuajattelua hyväksikäyttäen, elämyksellisyys, pelien ja terveyden yhdistäminen sekä asiakaslähtöisyys. Empiirisessa osuudessa käyn läpi tutkimusten tulokset ja nostan esille vuoden 2014 tapahtuman järjestämisen kannalta tärkeimmät kehittämiskohteet. Tässä käytän apuna swot- ja a’wot- analyysimenetelmiä, jolloin tulokseksi on saatu selkeitä ja helposti ymmärrätteviä kaavioita ja numeerista informaatiota.
Työni tutkimusmenetelminä olen käyttänyt teemahaastatteluja, kyselylomakketta ja omaa havainnointia. Teemahaastatteluja tein viisi kappaletta ja kyselylomakkeeseen sain 36 vastausta. Oman havainnoinnin suoritin työharjoittelun yhteydessä. Työssä on yhdistetty kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä.
Työn keskeisimmät tulokset olivat se, että asiakkaat olivat tyytymättömiä pelien testausmahdollisuuksiin tapahtuman aikana. Samoin kansainvälistä näkökulmaa jäätiin kaipaamaan. Tapahtumassa eniten sai kiitosta järjestäjien innokkuus aihepiiriä kohtaan ja se, että tapahtuma on ajankohtainen.