Mitä on vaikuttajamarkkinointi : millaista tietoa on saatavilla vaikuttajamarkkinoinnin kehittymisestä aihetta käsittelevissä julkaisuissa
Kukkonen, Maria (2023)
Kukkonen, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210469
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuva ja yleiskäsitys siitä, mitä vaikuttajamarkkinointi on ja miten se on saanut alkunsa.
Menetelmäksi tutkia opinnäytetyön aihetta valikoitui kirjallisuuskatsaus. Ennen kuin avataan itse vaikuttajamarkkinointi käsitettä työssä, paneudutaan huolellisesti siihen, millainen menetelmä on itse kirjallisuuskatsaus. Työn teoriaosuudessa käydään läpi kirjallisuuskatsauksen eri osioita ja kerrotaan mitä osiot sisältävät.
Kirjallisuuskatsaukseen syventymisen jälkeen avataan tarkasti, miksi ja miten valittiin julkaisut, joiden avulla tutkitaan vaikuttajamarkkinointia. Tämän jälkeen määritellään vaikuttajamarkkinointia tarkemmin hyödyntämällä julkaisuja, jotka on valittu tähän työhön. Tämän jälkeen kerrotaan, mistä vaikuttajamarkkinointi on saanut alkunsa ja miksi se on niin suosittu työmuoto tänä päivänä.
Kiinnostus vaikuttajamarkkinointia kohtaan lähti tekijän työtaustasta. Julkaisujen keskeiseksi aiheeksi nousi monesti, kuinka tärkeänä vaikuttajamarkkinointia on pidetty aina. Vaikka tänä päivänä se on aivan eri tasolla kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten, on siinä nähty aina potentiaalia kasvaa suureksi ja suosituksi bisnekseksi, josta hyötyy sekä brändi, vaikuttaja sekä henkilöt vaikuttajakampanjoiden takana.
Menetelmäksi tutkia opinnäytetyön aihetta valikoitui kirjallisuuskatsaus. Ennen kuin avataan itse vaikuttajamarkkinointi käsitettä työssä, paneudutaan huolellisesti siihen, millainen menetelmä on itse kirjallisuuskatsaus. Työn teoriaosuudessa käydään läpi kirjallisuuskatsauksen eri osioita ja kerrotaan mitä osiot sisältävät.
Kirjallisuuskatsaukseen syventymisen jälkeen avataan tarkasti, miksi ja miten valittiin julkaisut, joiden avulla tutkitaan vaikuttajamarkkinointia. Tämän jälkeen määritellään vaikuttajamarkkinointia tarkemmin hyödyntämällä julkaisuja, jotka on valittu tähän työhön. Tämän jälkeen kerrotaan, mistä vaikuttajamarkkinointi on saanut alkunsa ja miksi se on niin suosittu työmuoto tänä päivänä.
Kiinnostus vaikuttajamarkkinointia kohtaan lähti tekijän työtaustasta. Julkaisujen keskeiseksi aiheeksi nousi monesti, kuinka tärkeänä vaikuttajamarkkinointia on pidetty aina. Vaikka tänä päivänä se on aivan eri tasolla kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten, on siinä nähty aina potentiaalia kasvaa suureksi ja suosituksi bisnekseksi, josta hyötyy sekä brändi, vaikuttaja sekä henkilöt vaikuttajakampanjoiden takana.