Sosiaalinen media osana muotialan yrityksen asiakasuskollisuuden kehittämistä : case Almada Label
Kuusiniemi, Jasmin (2023)
Kuusiniemi, Jasmin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210516
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka avulla selvitetään, kuinka kehittää muotialan yrityksen asiakasuskollisuutta sosiaalisen median avulla. Tarkoituksena on löytää toimeksiantajan asiakkaita miellyttäviä toimivia kehitysehdotuksia toimeksiantajan Instagram-sivuihin liittyen. Työn toimeksiantaja on suomalainen muotialalla toimiva yritys Almada Label.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä avataan käsitteitä asiakasuskollisuus, asiakassuhdemarkkinointi, sosiaalinen media, Instagram ja muoti. Opinnäytetyön aineistonhankintamenetelminä on tuloslukujen vertailu, kysely ja benchmarking. Tuloslukujen vertailun avulla tarkasteltiin toimeksiantajan asiakasuskollisuuden nykytilannetta ja Instagram-sivujen aktiivisuutta. Kyselyn avulla selvitettiin toimeksiantajan asiakkaiden toiveita ja tarpeita liittyen toimeksiantajan Instagram-sivuihin. Kysely toteutettiin verkkokyselynä, johon saatiin 136 vastausta. Benchmarkingissa tutkittiin neljän muun yrityksen Instagram-aktiviisutta ja sen vaikutusta yrityksien asiakasuskollisuuteen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi viisi aihealuetta asiakasuskollisuuden kehittämiselle: arvon tuottaminen seuraajille, informatiivisen sisällön tuottaminen, julkaisujen määrän kasvattaminen, vuoropuhelun lisääminen ja vastuullisuuden esiin tuominen. Aihealueet ovat ajankohtaisia ja nousivat esille monissa aineistonhankintamenetelmissä. Tuloksissa aihealueet sisältävät esimerkkejä ja keinoja, miten niitä voi soveltaa Instagramissa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä avataan käsitteitä asiakasuskollisuus, asiakassuhdemarkkinointi, sosiaalinen media, Instagram ja muoti. Opinnäytetyön aineistonhankintamenetelminä on tuloslukujen vertailu, kysely ja benchmarking. Tuloslukujen vertailun avulla tarkasteltiin toimeksiantajan asiakasuskollisuuden nykytilannetta ja Instagram-sivujen aktiivisuutta. Kyselyn avulla selvitettiin toimeksiantajan asiakkaiden toiveita ja tarpeita liittyen toimeksiantajan Instagram-sivuihin. Kysely toteutettiin verkkokyselynä, johon saatiin 136 vastausta. Benchmarkingissa tutkittiin neljän muun yrityksen Instagram-aktiviisutta ja sen vaikutusta yrityksien asiakasuskollisuuteen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi viisi aihealuetta asiakasuskollisuuden kehittämiselle: arvon tuottaminen seuraajille, informatiivisen sisällön tuottaminen, julkaisujen määrän kasvattaminen, vuoropuhelun lisääminen ja vastuullisuuden esiin tuominen. Aihealueet ovat ajankohtaisia ja nousivat esille monissa aineistonhankintamenetelmissä. Tuloksissa aihealueet sisältävät esimerkkejä ja keinoja, miten niitä voi soveltaa Instagramissa.