Vaurioituneiden sähkö- ja hybridiajoneuvojen käsittely
Hyvärinen, Sampo (2023)
Hyvärinen, Sampo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210510
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Copart Suomi Oy. Opinnäytetyössä tutkittiin liikenneonnettomuudessa vaurioituneen, sähkö- tai hybridivoimalinjaa energialähteenä hyödyntävän ajoneuvon käsittelyä turvallisesti Copart Suomi Oy:n Jäälin toimipisteessä. Tutkimukseen kuuluivat Teslan täysin sähköiset ajoneuvot, Toyotan tietyt hybridiautomallit, VAG MEB modulaarinen sähköauton perusrakenne ja yksittäisinä ajoneuvoina Nissan Leaf sekä Mitsubishi Outlander.
Opinnäytetyössä perehdyttiin sähkö- ja hybridiajoneuvojen tekniikkaan ja tarkasteltiin tutkimukseen kuuluvien ajoneuvojen korkeajännitejärjestelmien rakennetta. Sähkö- ja hybridiajoneuvojen korkeajännitejärjestelmän rakenteita tarkasteltiin ja vertailtiin ominaisuuksien, sijainnin ja riskien puolesta. Tarkastelussa selvisi, että sähkö- ja hybridiajoneuvojen korkeajännitejärjestelmien rakenteet eroavat hyvinkin paljon toisistaan. Korkeajänniteakkukotelot ja muut korkeajännitejärjestelmän komponentit ovat ominaisuuksiltaan erilaisia ja niiden sijainti riippuu täysin ajoneuvovalmistajasta ja mallista. Riski korkeajänniteakkukotelon ja muiden korkeajännitejärjestelmän kom-ponenttien vaurioitumiseen siirtämisen aikana on tietyillä sähkö- ja hybridiajoneuvoilla hyvinkin suuri ja toisilla lähes mitätön.
Työssä tutkittiin ja tarkasteltiin jo olemassa olevan siirtämistavan soveltumista jatkossa Copart Suomi Oy:llä käsiteltävien sähkö- ja hybridiajoneuvojen siirtämiseen. Copart Suomi Oy käyttää vaurioituneiden polttomoottoristen henkilöautojen siirtoon pyöräkuormaajaa, johon on kiinnitetty pikakiinnityksellä pitkät trukkipiikit. Trukkipiikit ovat ongelmalliset sähkö- ja hybridiajoneuvojen siirtoon, koska ne voivat koskettaa noston aikana ajoneuvon pohjassa sijaitsevaa korkeajänniteakkukoteloa tai muita korkeajännitejärjestelmän komponentteja.
Tämän opinnäytetyön tuloksena selvisi, että pyöräkuormaajaan trukkipiikit soveltuvat jatkossa polttomoottoriautojen ja sähkö- ja hybridiajoneuvojen siirtämiseen, joissa on trukkipiikeille suotuisa korkeajännitejärjestelmän rakenne. Trukkipiikeille sopimattomien sähkö- ja hybridiajoneuvojen suhteen tulisi kehittää vaihtoehtoinen keino. Vaihtoehtoisia metodeja pohdittiin, ja tuloksena olisi kaksi mahdollista keinoa. Toinen keino muokkaisi jo olemassa olevia trukkipiikkejä lisäämällä niihin siirrettävät nostokohdat. Siirrettävillä nostokohdilla voitaisiin määrittää tarkka nostokohta ja vältettäisiin täten mahdolliset korkeajännitejärjestelmän vauriot. Toinen keino olisi kokonaan erillinen pikakiinnityksellinen nostoalusta trukkipiikkien tilalle. Erillinen nostoalusta olisi ajallisesti tehokkaampi ja vielä turvallisempi vaihtoehto kuin ensimmäinen keino. Nostoalusta olisi parempi myös erittäin vaurioituneiden ajoneuvojen siirtämiseen.
Opinnäytetyössä perehdyttiin sähkö- ja hybridiajoneuvojen tekniikkaan ja tarkasteltiin tutkimukseen kuuluvien ajoneuvojen korkeajännitejärjestelmien rakennetta. Sähkö- ja hybridiajoneuvojen korkeajännitejärjestelmän rakenteita tarkasteltiin ja vertailtiin ominaisuuksien, sijainnin ja riskien puolesta. Tarkastelussa selvisi, että sähkö- ja hybridiajoneuvojen korkeajännitejärjestelmien rakenteet eroavat hyvinkin paljon toisistaan. Korkeajänniteakkukotelot ja muut korkeajännitejärjestelmän komponentit ovat ominaisuuksiltaan erilaisia ja niiden sijainti riippuu täysin ajoneuvovalmistajasta ja mallista. Riski korkeajänniteakkukotelon ja muiden korkeajännitejärjestelmän kom-ponenttien vaurioitumiseen siirtämisen aikana on tietyillä sähkö- ja hybridiajoneuvoilla hyvinkin suuri ja toisilla lähes mitätön.
Työssä tutkittiin ja tarkasteltiin jo olemassa olevan siirtämistavan soveltumista jatkossa Copart Suomi Oy:llä käsiteltävien sähkö- ja hybridiajoneuvojen siirtämiseen. Copart Suomi Oy käyttää vaurioituneiden polttomoottoristen henkilöautojen siirtoon pyöräkuormaajaa, johon on kiinnitetty pikakiinnityksellä pitkät trukkipiikit. Trukkipiikit ovat ongelmalliset sähkö- ja hybridiajoneuvojen siirtoon, koska ne voivat koskettaa noston aikana ajoneuvon pohjassa sijaitsevaa korkeajänniteakkukoteloa tai muita korkeajännitejärjestelmän komponentteja.
Tämän opinnäytetyön tuloksena selvisi, että pyöräkuormaajaan trukkipiikit soveltuvat jatkossa polttomoottoriautojen ja sähkö- ja hybridiajoneuvojen siirtämiseen, joissa on trukkipiikeille suotuisa korkeajännitejärjestelmän rakenne. Trukkipiikeille sopimattomien sähkö- ja hybridiajoneuvojen suhteen tulisi kehittää vaihtoehtoinen keino. Vaihtoehtoisia metodeja pohdittiin, ja tuloksena olisi kaksi mahdollista keinoa. Toinen keino muokkaisi jo olemassa olevia trukkipiikkejä lisäämällä niihin siirrettävät nostokohdat. Siirrettävillä nostokohdilla voitaisiin määrittää tarkka nostokohta ja vältettäisiin täten mahdolliset korkeajännitejärjestelmän vauriot. Toinen keino olisi kokonaan erillinen pikakiinnityksellinen nostoalusta trukkipiikkien tilalle. Erillinen nostoalusta olisi ajallisesti tehokkaampi ja vielä turvallisempi vaihtoehto kuin ensimmäinen keino. Nostoalusta olisi parempi myös erittäin vaurioituneiden ajoneuvojen siirtämiseen.