Sr3 Etädiagnostiikan hyödyntäminen
Mattila, Niko (2023)
Mattila, Niko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110120
Tiivistelmä
Etädiagnostiikan hyödyntäminen on nykypäivää ja voi olla todella hyödyllinen oikein käytettynä. Sillä voidaan selvittää tapahtuneita vikoja, ennakoida tulevia vikoja, sekä käyttää hyödyksi kunnossapidossa eritavoin. Tehokkaassa käytössä ja automatisoituna myös kustannussäästöjä toivotaan syntyvän. Ehkä tulevaisuudessa koneoppimisen hyödyntäminen on osa tämän projektin kehitystä. Vanhemmassa veturimallissa käytetään myös etädiagnostiikkaa, josta saa ulos myös hälytyksiä tarvittaessa. Järjestelmään asetetaan erilaisia ehtoja ja määrityksiä ja myös GPS sijainnin mukaan rajauksia. Yhteinen halutulle kalustolle mukautuva kunnonvalvontatyökalu olisi hyödyllinen. Uudesta järjestelmästä olisi suurempi hyöty, koska sen voisi muokata Sr3-veturi tyypin ja muun kaluston tarpeita varten yhtenäiseksi, jolloin olisi useampia osaavia ohjelmiston käyttäjiä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten etädiagnostiikkaa voitaisiin hyödyntää tehokkaasti operatiivisessa kunnossapidossa ja rajata aihe diagnostiikan hyödyntämiseen kunnossapidossa ja jättää lopullinen kehitystyö myöhempään ajankohtaa, kun lopullinen järjestelmäalusta on valittu. Kunnossapito muodostaa suuren osan Sr3 veturin elinkaaren kustannuksista ja etädiagnostiikka on yksi alue, jonka kautta voidaan saada erilaisia hyötyjä.
Tällä hetkellä veturin kustannukset syntyvät pääosin vikojen korjaamisesta, ennakkohuoltojen tekemisestä ja perustuvat aika- ja kilometripohjaiseen seurantaan. Sr3 veturia käytetään matkustajaliikenteessä ja tavaraliikenteessä. Diagnostiikkaa voidaan hyödyntää myös seuraamalla komponenttien käyttötunteja, jonka perusteella voitaisiin välttää ylihuoltaminen. Veturi toimii 25 kV jännitteellä, sekä veturista löytyy kaksi kappaletta dieselyksiköitä, joita hyödynnetään sellaisilla alueilla, missä ei ole ajolankaa saatavilla. Veturi on hybridimallia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten etädiagnostiikkaa voitaisiin hyödyntää tehokkaasti operatiivisessa kunnossapidossa ja rajata aihe diagnostiikan hyödyntämiseen kunnossapidossa ja jättää lopullinen kehitystyö myöhempään ajankohtaa, kun lopullinen järjestelmäalusta on valittu. Kunnossapito muodostaa suuren osan Sr3 veturin elinkaaren kustannuksista ja etädiagnostiikka on yksi alue, jonka kautta voidaan saada erilaisia hyötyjä.
Tällä hetkellä veturin kustannukset syntyvät pääosin vikojen korjaamisesta, ennakkohuoltojen tekemisestä ja perustuvat aika- ja kilometripohjaiseen seurantaan. Sr3 veturia käytetään matkustajaliikenteessä ja tavaraliikenteessä. Diagnostiikkaa voidaan hyödyntää myös seuraamalla komponenttien käyttötunteja, jonka perusteella voitaisiin välttää ylihuoltaminen. Veturi toimii 25 kV jännitteellä, sekä veturista löytyy kaksi kappaletta dieselyksiköitä, joita hyödynnetään sellaisilla alueilla, missä ei ole ajolankaa saatavilla. Veturi on hybridimallia.