Verkkokaupan kehittäminen : asiakaspersoonien muodostaminen yrityksen X verkkokaupalle
Valkola, Joonas (2023)
Valkola, Joonas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210429
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa verkkokaupan asiakaspersoonat Yritys X:n verkkokaupalle. Tavoitteena oli vastata kysymyksiin mikä on asiakaspersoona ja kuinka se muodostetaan, mitä hyötyjä niiden muodostamisesta on yritykselle sekä avata perustasolla verkkokaupan merkitystä yrityksen liiketoiminnalle. Opinnäytetyön teoriaosassa kerrottiin myös yleisesti ostokäyttäytymisestä ja asiakaskokemuksesta, jotta voidaan paremmin hahmottaa asiakaspersoonia, prosessia niiden muodostamisen takana sekä sitä miksi asiakaspersoonien muodostaminen on tärkeää. Työ toteutettiin toimeksiantona Yritys X:lle ja idea aiheesta tuli työn toimeksiantajalta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja sen avulla kerättiin teoriatietoa työn aihealueeseen liittyen sekä vastattiin työn tutkimuskysymyksiin. Laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödynnettiin niin ikään myös työn toiminnallisessa osassa, jossa muodostettiin asiakaspersoonat Yritys X:n verkkokaupalle. Työn teoriaosassa käsiteltiin verkkokauppaa, asiakaspersoonia, ostokäyttäytymistä ja asiakaskokemusta, minkä jälkeen toiminnallisessa osiossa muodostettiin Yritys X:n asiakaspersoonat.
Opinnäytetyön toiminnallisen osan tuloksena Yritys X:n verkkokaupalle syntyi neljä asiakaspersoonaa, joiden avulla työn toimeksiantaja voi tulevaisuudessa kohdentaa ja suunnitella tarkemmin markkinointiaan sekä kehittää toimintaansa. Työn tuloksena syntyi myös vahva tietopaketti asiakaspersoonien muodostamisesta ja niiden merkityksestä. Näiden pohjalta työtä voidaan hyödyntää, kun halutaan saada tietoa asiakaspersoonista tai halutaan mahdollisesti muodostaa niitä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja sen avulla kerättiin teoriatietoa työn aihealueeseen liittyen sekä vastattiin työn tutkimuskysymyksiin. Laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödynnettiin niin ikään myös työn toiminnallisessa osassa, jossa muodostettiin asiakaspersoonat Yritys X:n verkkokaupalle. Työn teoriaosassa käsiteltiin verkkokauppaa, asiakaspersoonia, ostokäyttäytymistä ja asiakaskokemusta, minkä jälkeen toiminnallisessa osiossa muodostettiin Yritys X:n asiakaspersoonat.
Opinnäytetyön toiminnallisen osan tuloksena Yritys X:n verkkokaupalle syntyi neljä asiakaspersoonaa, joiden avulla työn toimeksiantaja voi tulevaisuudessa kohdentaa ja suunnitella tarkemmin markkinointiaan sekä kehittää toimintaansa. Työn tuloksena syntyi myös vahva tietopaketti asiakaspersoonien muodostamisesta ja niiden merkityksestä. Näiden pohjalta työtä voidaan hyödyntää, kun halutaan saada tietoa asiakaspersoonista tai halutaan mahdollisesti muodostaa niitä.