Positiivinen pedagogiikka alle kolmevuotiaiden lasten kanssa
Varje, Jenny (2023)
Lataukset:
Varje, Jenny
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210460
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia positiivisen pedagogiikan toimintatapoja käytetään alle kolmevuotiaiden lasten kanssa sekä miten positiivinen pedagogiikka näkyy ja toteutuu lasten arjessa. Tavoitteena oli myös löytää samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia toimintatapojen välillä.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu käyttäen kyselylomaketta. Kyselyyn vastasivat alle kolmevuotiaiden kanssa toimivat työntekijät. Käytin aineiston analysoinnissa teemoittelua, jossa etsin tutkimusongelmani kannalta olennaisia vastauksissa toistuvia aiheita. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen positiivista psykologiaa sekä positiivista pedagogiikka ja siihen liittyviä hyvinvointiteorioita. Käsittelen myös varhaiskasvatusta yleisesti sekä sitä ohjaavien asiakirjojen ja positiivisen pedagogiikan yhtäläisyyksiä.
Vastauksista oli löydettävissä kolme tutkimusongelmani kannalta olennaista teemaa; hyvinvointi, osallisuus ja vuorovaikutus. Teemojen välillä oli samankaltaisuuksia ja monet asiat olivat yhteydessä toisiinsa, mikä on yleistä positiiviselle pedagogiikalle. Vastauksissa toistuivat useasti samat asiat ja uskon sen kertovan vastaajien yhteneväisestä käsityksestä siitä, miten positiivista pedagogiikkaa käytännössä toteutetaan.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu käyttäen kyselylomaketta. Kyselyyn vastasivat alle kolmevuotiaiden kanssa toimivat työntekijät. Käytin aineiston analysoinnissa teemoittelua, jossa etsin tutkimusongelmani kannalta olennaisia vastauksissa toistuvia aiheita. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen positiivista psykologiaa sekä positiivista pedagogiikka ja siihen liittyviä hyvinvointiteorioita. Käsittelen myös varhaiskasvatusta yleisesti sekä sitä ohjaavien asiakirjojen ja positiivisen pedagogiikan yhtäläisyyksiä.
Vastauksista oli löydettävissä kolme tutkimusongelmani kannalta olennaista teemaa; hyvinvointi, osallisuus ja vuorovaikutus. Teemojen välillä oli samankaltaisuuksia ja monet asiat olivat yhteydessä toisiinsa, mikä on yleistä positiiviselle pedagogiikalle. Vastauksissa toistuivat useasti samat asiat ja uskon sen kertovan vastaajien yhteneväisestä käsityksestä siitä, miten positiivista pedagogiikkaa käytännössä toteutetaan.