Hyrrän pyörityksessä : TV-ohjelman tekoprosessi näyttelijän näkökulmasta ja reflektio roolityöstä Piukkasena
Laine, Mikko (2023)
Laine, Mikko
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510708
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin Ylen Pikku Kakkosen Hyrrä-lastenohjelman ohjelmantekoprosessia näyttelijän näkökulmasta. Prosessia käytiin läpi tukena ohjelman jaksokäsikirjoitukset, ohjelmantekoon liittyvät sähköpostit sekä kirjoittajan oma muisti toisena ohjelman pääosanäyttelijöistä. Se tarjoaa lyhyen katsauksen Hyrrään Pikku Kakkosen tuotantona ja valottaa roolityön inspiraationlähteenä toiminutta Labanin liikeanalyysiä näyttelijäntaiteellisesta näkökulmasta. Tavoitteena oli myös selittää työn tekijän näyttelijäntaiteellisia valintoja Piukkasen hahmon roolin roolin rakentamisessa ja reflektoida näyttelijäntyötä jaksossa seitsemän.
Ohjelmantekoprosessi alkoi näyttelijän näkökulmasta tavanomaista aikaisemmassa vaiheessa, ja käsikirjoittajat vastaanottivat ideoita ja ajatuksia ohjelmasta ennen käsikirjoituksen valmistumista. Prosessi kuvailtiin
koekuvauskutsusta ohjelman kuvauksiin asti.
Kamerailmaisun ja lastenteatteri-ilmaisun yhdistäminen osoittautui henkilökohtaiseksi haasteeksi ohjelmaa tehdessä. Lopputuloksessa olinähtävissä paljon teatteri-ilmaisuun liittyvää erilaisten eleiden fyysistä korostamista, mikä ei tavallisesti lukeudu kameranäyttelemisen keinoihin. Toisaalta juuri tämänkaltaisessa tyylilajissa myös kohottuneemmalle ilmaisulle on tilaa. Yhtenä isona vaikuttimena näyttelijäntyöllisten valintojen taustalla toimi fyysinen teatteri ja sen eri alalajit, kuten klovneria ja mimiikka.
Opinnäytetyöraportissa havainnollistetaan yksityiskohtaisesti lastenohjelman TV tuotannon eri vaiheita. Näyttelijäntyöllisiä valintoja on etenkin roolin rakentamisen suhteen kuvailtu useasta näkökulmasta. Se tarjoaa vastaavanlaiseen tuotantoon valmistuvalle näyttelijälle mahdollisuuden tutustua ohjelmanteon eri vaiheisiin sisältäen ehdotuksia näyttelijäntaiteellisten valintojen lähtökohdiksi ja inspiraatioksi. Samalla opinnäytetyö tarjoaa aiheesta kiinnostuneille kurkistuksen näyttelijän toimenkuvaan ja näyttelijäntaiteelliseen ajatteluun.
Ohjelmantekoprosessi alkoi näyttelijän näkökulmasta tavanomaista aikaisemmassa vaiheessa, ja käsikirjoittajat vastaanottivat ideoita ja ajatuksia ohjelmasta ennen käsikirjoituksen valmistumista. Prosessi kuvailtiin
koekuvauskutsusta ohjelman kuvauksiin asti.
Kamerailmaisun ja lastenteatteri-ilmaisun yhdistäminen osoittautui henkilökohtaiseksi haasteeksi ohjelmaa tehdessä. Lopputuloksessa olinähtävissä paljon teatteri-ilmaisuun liittyvää erilaisten eleiden fyysistä korostamista, mikä ei tavallisesti lukeudu kameranäyttelemisen keinoihin. Toisaalta juuri tämänkaltaisessa tyylilajissa myös kohottuneemmalle ilmaisulle on tilaa. Yhtenä isona vaikuttimena näyttelijäntyöllisten valintojen taustalla toimi fyysinen teatteri ja sen eri alalajit, kuten klovneria ja mimiikka.
Opinnäytetyöraportissa havainnollistetaan yksityiskohtaisesti lastenohjelman TV tuotannon eri vaiheita. Näyttelijäntyöllisiä valintoja on etenkin roolin rakentamisen suhteen kuvailtu useasta näkökulmasta. Se tarjoaa vastaavanlaiseen tuotantoon valmistuvalle näyttelijälle mahdollisuuden tutustua ohjelmanteon eri vaiheisiin sisältäen ehdotuksia näyttelijäntaiteellisten valintojen lähtökohdiksi ja inspiraatioksi. Samalla opinnäytetyö tarjoaa aiheesta kiinnostuneille kurkistuksen näyttelijän toimenkuvaan ja näyttelijäntaiteelliseen ajatteluun.