Ikääntyneiden asiakaspalvelun erityispiirteet ja haasteet sekä henkilöstön osaamistarpeet
Ryhänen, Liisa (2014)
Ryhänen, Liisa
Karelia-ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-275-117-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-275-117-1
Tiivistelmä
Ikäosaamisen ABC–Ikäosaamista pohjoiskarjalaiseen asiakaspalveluun on Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen rahoittama ESR-hanke, joka ajoittui vuodelle 2013. Projektin tavoitteena oli lisätä väestön ikääntymiseen liittyvää osaamista ja mielenkiintoa maakunnan yrityksissä. Varsinaisen kohderyhmän muodostivat pohjoiskarjalaisten yritysten (6) ja muiden organisaatioiden (2) asiakaspalvelutyöntekijät.
Tässä raportissa esitellään kaksi tutkimusta jotka liittyvät Ikäosaamista pohjoiskarjalaiseen asiakaspalveluun -hankkeen selvitystyöhön. Hankkeessa tutkittiin sekä haastattelun (15) että kyselyn (55) avulla ikäihmisten palvelua osana yritysten asiakaspalvelua. Tutkimusten tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat ikääntyneiden asiakaspalvelun erityispiirteet ja haasteet sekä selvittää asiakaspalveluhenkilöstön osaamistarpeita. Raportin lopussa kuvataan tutkimuksen tuloksiin perustuvaa koulutusta.
Tässä raportissa esitellään kaksi tutkimusta jotka liittyvät Ikäosaamista pohjoiskarjalaiseen asiakaspalveluun -hankkeen selvitystyöhön. Hankkeessa tutkittiin sekä haastattelun (15) että kyselyn (55) avulla ikäihmisten palvelua osana yritysten asiakaspalvelua. Tutkimusten tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat ikääntyneiden asiakaspalvelun erityispiirteet ja haasteet sekä selvittää asiakaspalveluhenkilöstön osaamistarpeita. Raportin lopussa kuvataan tutkimuksen tuloksiin perustuvaa koulutusta.