Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koululaisuinnin tukiopetuksen kehittäminen 3.–4. luokkalaisille Ylöjärven liikuntapalveluilla

Pekkola, Eerikki (2023)

 
Avaa tiedosto
Pekkola_Eerikki.pdf (362.4Kt)
Lataukset: 


Pekkola, Eerikki
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510687
Tiivistelmä
Uimataitoa pidetään Suomessa kansalaistaitona runsaiden vesistöjen takia. Hyvä uima- ja vesiturvallisuus taito parantaa myös kansanterveyden tilaa ja luo uusia harrastus mahdollisuuksia.

Tässä opinnäytetyössä testattiin koululaisuinnin tukiopetusta käytännössä Ylöjärven uimahallilla. Kehittämistyön pohjalta on tarkoitus luoda Ylöjärven uimahallille toimiva tukiopetusjärjestelmä, jota tarjottaisiin ylöjärveläisille alakouluille. Tukiopetus on oppilaille, jolla uiminen tuottaa haasteita tai he ovat jääneet luokkakohtaisista tavoitteista jälkeen. Tukiopetus toteutettiin Ylöjärven uimahallissa kokeilujaksona, johon osallistuu kaksi luokka astetta yhdestä koulusta.

Uinnintukiopetukseen valikoitiin oppilaat heidän oman uimataitonsa perusteella koulu-uintikerroilta. Uimataitoa peilattiin luokkakohtaisiin tavoitteisiin. Tukiopetus järjestettiin syyslukukauden lopulla, luokkinen ominen koululaisuintien jälkeen. Tukiopetustunteja oli aloitusjaksossa yhteensä kolme kertaa. Oppilaille järjestettiin vielä kevätlukukaudella kertausjakso. Tämä järjestettiin vain yhden kerran. Kertausjakson jälkeen tukiopetukseen osallistuneille lähetettiin kyselylomake, jossa kysyttiin tuntemuksia koululaisuinnista ja tukiopetuksesta.

Tukiopetukselle on tarvetta, sillä koululaisuinti on yksi liikunta-aineen arvioitavista osa-alueista, eikä tähän ole kouluilla tarjota lisäopetusta muiden aineiden tapaan. Tukiopetuksesta olisi myös selvästi hyötyä lapsille, sillä uimataito kehittyi lisäopetusjakson aikana sekä he itse kokivat myös uimataitonsa kehittyneen.

Tästä kehitystyöstä on hyötyä Ylöjärven liikuntapalveluille luodessaan pysyvää ja vakituista koululaisuinnin tukiopetusta Ylöjärveläisille alakouluille. Tukiopetusmallia voivat hyödyntää myös muut kunnat, sillä hyvin harvassa kunnassa oppilaille järjestetään tukiopetusta koululaisuinnin saralla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste