Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ruokakasvatus varhaiskasvatuksessa: Sivulan päiväkodin ruokakasvatuksen kehittäminen

Pollari, Satu (2023)

 
Avaa tiedosto
Pollari_Satu.pdf (911.4Kt)
Lataukset: 


Pollari, Satu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510819
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe kumpusi työelämän tarpeesta kehittää Sivulan päiväkodin ruokakasvatusta. Varhaiskasvatuksen ruokakasvatus on ohjattua ja tavoitteellista toimintaa, jolla pyritään lasten myönteisen ruokasuhteen kehittämiseen sekä monipuolisten ja terveellisten ruokatottumusten tukemiseen lasten arjessa. Toistuvuutensa vuoksi varhaiskasvatuksen ruokailutilanteet ovat merkittävä osa lasten varhaiskasvatuspäivää. Opinnäytetyön tarkoituksena oli ruokakasvatuksen kehittäminen, jolla tavoiteltiin lasten myönteisen ruokasuhteen kehittymistä, lasten osallisuuden lisäämistä ruokakasvatuksessa ja varhaisen tuen keinoin lasten välisen eriarvoistumisen ja syrjäytymisen vähenemistä.

Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä, johon päiväkodin henkilöstö osallistettiin kyselyiden kautta ja käytännössä kokeilemalla. Kehittämistyön aloitusvaiheessa kartoitettiin henkilöstön näkemyksiä ruokakasvatuksen toteutumisesta sekä ruokakasvatukseen liittyviä kehittämisehdotuksia. Alkukartoituksesta esille nousseiden kehitystä kaipaavien käytänteiden ja henkilöstön kehittämisideoiden pohjalta lähdettiin kehittämään ruokailuun ja ruokakasvatukseen liittyviä toimintatapoja. Päiväkodin henkilöstölle järjestettiin iltakoulutus, jossa työstettiin tiimeittäin ruokasopimuksia. Ruokasopimuksia toteutettiin käytännössä neljän viikon ajan, jolloin kiinnitettiin huomiota erityisesti lasten ja henkilöstön väliseen vuorovaikutukseen sekä ruokailuhetkien ohjaukseen. Kehittämistyön päätteeksi toteutettiin arviointikysely muuttuneisiin toimenpiteisiin pohjautuen.

Ruokakasvatuksen kehittämistyö edellyttää pitempikestoista työskentelyä, vaikka alkuvaihe käynnistyikin hyvin. Kehittämistyön tuloksena toteutuneet tiimien ruokasopimukset sisältävät ruokakasvatuksen tavoitteet, joissa huomioitiin lasten yksilöllisten tarpeiden ohjaaminen. Ruokasopimuksilla luotiin yhteneväisiä käytänteitä ja reflektoitiin tiimien ruokakasvatusta. Kehittämistyön tuloksena laadittiin päiväkodin yhteiset ruokakasvatuksen linjaukset, joiden perusteella ruokailutilanteita voidaan jatkossa ohjata tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Kokonaiskehittämisen myötä ruokakasvatusta arvioidaan osana varhaiskasvatuksen laadunhallintaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste