Myyntikanavien luominen: Metropolia & Health Proof Helsinki
Takanen, Teijo (2023)
Takanen, Teijo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510717
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli liiketoimintaympäristön kartoittamista ja uusien myyntikanavien luomista korkeakouluyhteisön tiloissa toimivalle simulaatiosairaalalle. Simulaatiosairaala Metropolia Proof Healthissa tarjotaan prekliinisiä testausmahdollisuuksia, pilotointia, verifiointia ja validointia eri kokoisille organisaatioille. Opinnäytetyö käynnistyi toimeksiantajan tarpeesta tutkia ja analysoida liiketoimintaympäristöä uusien myyntikanavien luomiseksi ylemmän ammattikorkeakouluopiskelijan toimesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka periaatteiden mukaisesti toimeksiantajan lähtötilanne selvitettiin nykytila-analyysillä. Nykytila-analyysin tuloksien pohjalta selvitettiin asiakkaiden ja sidosryhmien tarpeita, palvelupolkua ja kehitysehdotuksia puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Tutkimustietoa täydennettiin asiantuntijahaastattelulla toisesta korkeakoulusta. Tutkimustiedon pohjalta luotiin myynnillinen tietoperusta ja konkreettiset ratkaisut Health Proofin tulevaisuuden toiminnalle.
Toimintatutkimuksessa tutkija loi ja kehitti toimeksiantajalle ratkaisuna uusia myyntikanavia sekä avasi tulevaisuuden toiminnalle myyntiprosessin. Asiakkailta ja sidosryhmiltä saatujen haastatteluvastausten perusteella ratkaisuja täydennettiin jatkotoimenpide-ehdotuksilla päivittäiseen toimintaan. Ratkaisujen relevanttius arviointiin toimeksiantajan avainhenkilöllä ja analysoitiin toimintatutkimuksen tuloksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka periaatteiden mukaisesti toimeksiantajan lähtötilanne selvitettiin nykytila-analyysillä. Nykytila-analyysin tuloksien pohjalta selvitettiin asiakkaiden ja sidosryhmien tarpeita, palvelupolkua ja kehitysehdotuksia puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Tutkimustietoa täydennettiin asiantuntijahaastattelulla toisesta korkeakoulusta. Tutkimustiedon pohjalta luotiin myynnillinen tietoperusta ja konkreettiset ratkaisut Health Proofin tulevaisuuden toiminnalle.
Toimintatutkimuksessa tutkija loi ja kehitti toimeksiantajalle ratkaisuna uusia myyntikanavia sekä avasi tulevaisuuden toiminnalle myyntiprosessin. Asiakkailta ja sidosryhmiltä saatujen haastatteluvastausten perusteella ratkaisuja täydennettiin jatkotoimenpide-ehdotuksilla päivittäiseen toimintaan. Ratkaisujen relevanttius arviointiin toimeksiantajan avainhenkilöllä ja analysoitiin toimintatutkimuksen tuloksiin.
