Yrityskylän materiaalit tukemaan erilaisia oppijoita: tarkkaavaisuus ja toiminnanohjaus haasteiden huomioiminen oppimateriaaleissa
Koskinen, Iina; Oksala, Pihla (2023)
Koskinen, Iina
Oksala, Pihla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510743
Tiivistelmä
Moni lapsi tarvitsee oppimiseensa tukea ja erityisen tuen tarpeen oppilaiden määrä on kasvanut tasaisesti. Tästä syystä myös Yrityskylä Alakoulussa on havahduttu oppimateriaalien muutostarpeeseen. Tähän tarpeeseen lähdettiin opinnäytetyössä kehittämään ratkaisua.
Yrityskylä Alakoulu on osa Talous ja Nuoret TATia, joka toimii myös opinnäytetyön työelämäkumppanina. Yrityskylä Alakoulu on kuudesluokkalaisille suunnattu oppimiskokonaisuus, jossa kyläpäivän aikana opitaan erilaisia talous-, yrittäjyys- ja työelämätaitoja. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Yrityskylä Alakoulun oppimateriaaleja niin, että erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden osallistuminen kyläpäivään helpottuisi. Yrityskylä on sitoutunut tekemään toimenpiteitä yhdenvertaisuuden edistämiseksi, jonka vuoksi oppimateriaaleja lähdettiin työssä kehittämään kaikille saavutettavammiksi.
Erityisesti oppilaiden oppimisen, keskittymisen ja muistamisen suhteen haasteet ovat olleet kasvussa. Tästä syystä opinnäytetyön tietoperusta rajattiin tarkkaavaisuuden- ja toiminnanohjauksen haasteisiin yleisesti, sekä oppimisympäristöissä. Materiaalien muokkauksessa käytettiin toiminnallista lähestymistapaa, ja oppimateriaaliin tehdyt muutokset ovat niin sisällöllisiä kuin myös visuaalisia. Opinnäytetyön kehittämistehtävän tuotoksena syntyi muokattu oppimateriaali, mikä huomioi perusopetusluokkien lisäksi myös erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden luokat.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet, sillä muokattu materiaali otetiin käyttöön Yrityskylä Alakoulun toiminnassa. Materiaali tukee erityisen tuen tarpeisia oppilaita ja mahdollistaa heidän paremman osallistumisensa Yrityskylä Alakoulun toimintaan. Muokattu materiaali tukee myös TATin yhdenvertaisuussuunnitelmaa, sillä palveluiden saavutettavuus on parantunut.
Jatkokehitysaiheita opinnäytetyölle löytyy useita. Koska muokattu materiaali sopii myös perusopetuksen luokille, jokainen Yrityskylä Alakoulun materiaali voitaisiin muokata opinnäytetyössä tehdyllä tavalla. Muokattuja materiaaleja voitaisiin myös jatkokehittää selkokielisyyden ammattilaisen avulla.
Yrityskylä Alakoulu on osa Talous ja Nuoret TATia, joka toimii myös opinnäytetyön työelämäkumppanina. Yrityskylä Alakoulu on kuudesluokkalaisille suunnattu oppimiskokonaisuus, jossa kyläpäivän aikana opitaan erilaisia talous-, yrittäjyys- ja työelämätaitoja. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Yrityskylä Alakoulun oppimateriaaleja niin, että erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden osallistuminen kyläpäivään helpottuisi. Yrityskylä on sitoutunut tekemään toimenpiteitä yhdenvertaisuuden edistämiseksi, jonka vuoksi oppimateriaaleja lähdettiin työssä kehittämään kaikille saavutettavammiksi.
Erityisesti oppilaiden oppimisen, keskittymisen ja muistamisen suhteen haasteet ovat olleet kasvussa. Tästä syystä opinnäytetyön tietoperusta rajattiin tarkkaavaisuuden- ja toiminnanohjauksen haasteisiin yleisesti, sekä oppimisympäristöissä. Materiaalien muokkauksessa käytettiin toiminnallista lähestymistapaa, ja oppimateriaaliin tehdyt muutokset ovat niin sisällöllisiä kuin myös visuaalisia. Opinnäytetyön kehittämistehtävän tuotoksena syntyi muokattu oppimateriaali, mikä huomioi perusopetusluokkien lisäksi myös erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden luokat.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet, sillä muokattu materiaali otetiin käyttöön Yrityskylä Alakoulun toiminnassa. Materiaali tukee erityisen tuen tarpeisia oppilaita ja mahdollistaa heidän paremman osallistumisensa Yrityskylä Alakoulun toimintaan. Muokattu materiaali tukee myös TATin yhdenvertaisuussuunnitelmaa, sillä palveluiden saavutettavuus on parantunut.
Jatkokehitysaiheita opinnäytetyölle löytyy useita. Koska muokattu materiaali sopii myös perusopetuksen luokille, jokainen Yrityskylä Alakoulun materiaali voitaisiin muokata opinnäytetyössä tehdyllä tavalla. Muokattuja materiaaleja voitaisiin myös jatkokehittää selkokielisyyden ammattilaisen avulla.