Myönteisen kasvun tukeminen : tietoista ja suunnitelmallista positiivista kasvatustyötä ohjaus- ja sosiaalialalla nuorten parissa
Buska, Johanna (2023)
Buska, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510661
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutustuttaa Lapissa sijaitseva, nuorten parissa työskentelevä sosiaali- ja ohjausalan työyhteisö positiiviseen psykologiaan, luonteenvahvuuksiin, positiiviseen pedagogiikkaan, myönteisen kehityksen tukemisen teoriaan sekä ennakoivaan ja yhteistoiminnalliseen ratkaisumenetelmään ongelmatilanteissa. Tavoitteena oli vahvistaa osaamista työssä, jossa tavoitteena on kokonaisvaltaisesti hyvinvoiva nuori. Tutkimuskysymyksinä olivat ”Miten työntekijöiden osaamista positiivisesta pedagogiikasta voidaan lisätä kahden työpajan ja itsenäisen työskentelyn avulla?” ja ”Millaisia vaikutuksia työntekijä havaitsee itsessään ja työntekijän ja nuoren vuorovaikutustilanteessa positiivisen pedagogiikan toimintatapoja työssä käytettäessä?”
Opinnäytetyöni oli kehittämispainotteinen toimintatutkimus, joka sisälsi myös arviointitutkimuksen ideaa. Kehittämistehtävän arviointiasetelmina oli itsearvioin-ti ja prosessiarviointi. Opinnäytetyössäni suunnittelin, valmistelin ja toteutin kaksi toiminnallista ja osallistavaa työpajaa työyhteisölle. Aineiston keräsin sekä alkukartoituksen, palautekyselyn (Google Forms), oppimispäiväkirjan, päätös-kysymysten (Flinga) sekä kehittämissuunnitelman avulla. Aineiston keräsin sekä työpajojen aikana, että itsenäisenä opiskeluja kahden työpajan välissä. Toisen työpajan lopussa tehdyn kehittämissuunnitelman tarkoituksena on työskennellä jatkossa systemaattisemmin nuoren myönteisen kasvun tukemiseksi. Kehittämissuunnitelmaan kirjattiin vastuuhenkilöt, jotka vastaavat seurannasta. Koko työyhteisö vastaa yhdessä vakiinnuttamisesta. Aineiston analysoin teemoittelemalla ja laskemalla keskiarvot.
Vastausprosentit olivat alkukartoituksessa ja Flingakysymyksissä 100% ja oppimispäiväkirjassa ja palautekyselyssä 83%. Tuloksissa ilmeni, että ennen prosessia työntekijöiden osaamisen tasoissa oli suuria eroja. Tulosten mukaan osaaminen lisääntyi huomattavasti prosessin edetessä. Jo ensimmäisen työpajan jälkeen 90% koki saaneensa uutta tietoa ja 100% koki voivansa viedä oppi-maansa käytäntöön. Viimeisenä tehty kehittämissuunnitelma laadittiin yhteiskehittämisen idealla onnistuneesti. Suurimmat vaikutukset oli tulosten mukaan huomattu itsessä lisääntyneenä hyvän olon tunteena ja vuorovaikutustilanteissa, joista oli jäänyt hyvä tunnelma, vaikka niissä oli käsitelty haastavia asioita.
Opinnäytetyöni oli kehittämispainotteinen toimintatutkimus, joka sisälsi myös arviointitutkimuksen ideaa. Kehittämistehtävän arviointiasetelmina oli itsearvioin-ti ja prosessiarviointi. Opinnäytetyössäni suunnittelin, valmistelin ja toteutin kaksi toiminnallista ja osallistavaa työpajaa työyhteisölle. Aineiston keräsin sekä alkukartoituksen, palautekyselyn (Google Forms), oppimispäiväkirjan, päätös-kysymysten (Flinga) sekä kehittämissuunnitelman avulla. Aineiston keräsin sekä työpajojen aikana, että itsenäisenä opiskeluja kahden työpajan välissä. Toisen työpajan lopussa tehdyn kehittämissuunnitelman tarkoituksena on työskennellä jatkossa systemaattisemmin nuoren myönteisen kasvun tukemiseksi. Kehittämissuunnitelmaan kirjattiin vastuuhenkilöt, jotka vastaavat seurannasta. Koko työyhteisö vastaa yhdessä vakiinnuttamisesta. Aineiston analysoin teemoittelemalla ja laskemalla keskiarvot.
Vastausprosentit olivat alkukartoituksessa ja Flingakysymyksissä 100% ja oppimispäiväkirjassa ja palautekyselyssä 83%. Tuloksissa ilmeni, että ennen prosessia työntekijöiden osaamisen tasoissa oli suuria eroja. Tulosten mukaan osaaminen lisääntyi huomattavasti prosessin edetessä. Jo ensimmäisen työpajan jälkeen 90% koki saaneensa uutta tietoa ja 100% koki voivansa viedä oppi-maansa käytäntöön. Viimeisenä tehty kehittämissuunnitelma laadittiin yhteiskehittämisen idealla onnistuneesti. Suurimmat vaikutukset oli tulosten mukaan huomattu itsessä lisääntyneenä hyvän olon tunteena ja vuorovaikutustilanteissa, joista oli jäänyt hyvä tunnelma, vaikka niissä oli käsitelty haastavia asioita.