Työntekijöiden työhyvinvointi päivittäistavarakaupan alan yrityksessä : Case- päivittäistavarakaupan alan yritys X
Toikkanen, Saana (2023)
Toikkanen, Saana
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510714
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää case-yritys X:n henkilöstön työhyvinvoinnin nykytilaa. Työhyvinvoinnin tilan kartoittamiseksi selvitettiin case-yrityksen työntekijöiden omaa kokemusta työhyvinvoinnin tilasta, yrityksen työkykyjohtamista, työntekijöiden osaamisen tasoa ja työilmapiirin tilaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin työhyvinvointia, yksilön ja organisaation vastuuta työhyvinvoinnista, työkykyä, työkykyjohtamista ja työhyvinvointia koskevaa lainsäädäntöä. Teorian perusteella laadittiin teemahaastattelun kysymysten runko.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena ja sen tiedonhankintakeinona käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui 11 case-yrityksen työntekijää. Haastattelujen tuloksien lisäksi aineistona käytettiin tuoreinta henkilöstötutkimusta. Näiden kahden tuloksia analysoinnin lisäksi myös vertailtiin keskenään. Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella laadittiin case-yritys X:lle työhyvinvointisuunnitelma, jonka avulla henkilöstön työhyvinvoinnin tilaa voidaan lähteä kehittämään.
Tutkimusten perusteella saatiin selkeä kuva case-yrityksen henkilöstön työhyvinvoinnin tilasta. Työhyvinvoinnin tilan todettiin pääsääntöisesti olevan hyvä, mutta kehitettävääkin löydettiin. Kehittämistä vaativiksi kohteiksi todettiin palautekäytännöt, viestinnän ongelmat ja hyvien työsuorituksien huomioimattomuus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin työhyvinvointia, yksilön ja organisaation vastuuta työhyvinvoinnista, työkykyä, työkykyjohtamista ja työhyvinvointia koskevaa lainsäädäntöä. Teorian perusteella laadittiin teemahaastattelun kysymysten runko.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena ja sen tiedonhankintakeinona käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui 11 case-yrityksen työntekijää. Haastattelujen tuloksien lisäksi aineistona käytettiin tuoreinta henkilöstötutkimusta. Näiden kahden tuloksia analysoinnin lisäksi myös vertailtiin keskenään. Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella laadittiin case-yritys X:lle työhyvinvointisuunnitelma, jonka avulla henkilöstön työhyvinvoinnin tilaa voidaan lähteä kehittämään.
Tutkimusten perusteella saatiin selkeä kuva case-yrityksen henkilöstön työhyvinvoinnin tilasta. Työhyvinvoinnin tilan todettiin pääsääntöisesti olevan hyvä, mutta kehitettävääkin löydettiin. Kehittämistä vaativiksi kohteiksi todettiin palautekäytännöt, viestinnän ongelmat ja hyvien työsuorituksien huomioimattomuus.