Podcast vertaistuen muotona: podcast-muotoinen vertaistuki adhd-oireisille 16-29-vuotiaille
Metso, Minni (2023)
Metso, Minni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510777
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan podcastia vertaistuen muotona adhd-oireisilla 16–29-vuotiailla. Opinnäytetyön tuotos on Hermoneuvosto-podcastin ensimmäinen jakso ”Mitä haluaisin sanoa opettajalleni”, joka käsittelee adhd-oireisten kokemuksia koulu- ja kasvatusmaailmasta.
Opinnäytetyö käsittelee vertaistuellisen podcastin mahdollisuuksia ja tarvetta, podcast-jakson tuotosprosessia ja jaksosta saatua palautetta. Teoreettisen viitekehyksen muodostavat vertaistuki, osallisuus, voimaantuminen ja toimijuus. Näitä sisältöjä kuvataan adhd-oireisen aseman ja verkkoalustalla tapahtuvan sosiaalialan työn näkökulmasta.
Adhd on kehittynyt viime vuosina näkyväksi ilmiöksi niin mediassa kuin ammattilaisten arjessa. Palvelujärjestelmää on kuvattu pirstaleiseksi, hoitojonot ovat pitkiä ja tukea tarjotaan rajallisesti. Adhd-oireinen on altis useille syrjäytymisen riskitekijöille, joista merkittävä osa on kuitenkin ennaltaehkäistävissä oikeanlaisella hoidolla ja tuella.
Opinnäytetyön työelämäkumppani ADHD-liitto käynnisti vuonna 2022 Virtuaaliheimo-hankkeen tukeakseen adhd-oireisia 16–29-vuotiaita opinnoissa, työelämässä ja arjenhallinnassa. Hankkeessa kehitettiin ADHOODS-Discord; yhteisöllinen ja anonyymi sosiaalisen median alusta, joka pyrkii vahvistamaan kohderyhmän osallisuutta, tarjoamaan tietoa ja vertaisuutta.
Hermoneuvosto-podcast on osa ADHOODS-Discordin vertaistoimintaa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneessä podcastissa kootaan ADHOODS-Discordin jäseniä keskustelemaan yhteisöä koskettavista aiheista etäyhteyksien ääreen. Lopulta keskustelu editoidaan ja julkaistaan vapaasti kuunneltavaksi. Podcastin on lopulta määrä jatkua säännöllisesti.
Opinnäytetyön päätavoitteena on luoda malli kohderyhmän tarpeet huomioivasta podcastista, joka luo vertaisuuden, osallisuuden ja voimaantumisen kokemuksia. Podcastin adhd-oireisten puhujien rinnalla julkaistu jakso tarjoaa kuulijalle matalalla kynnyksellä saavutettavan samaistumisen ja vertaisuuden kokemuksen. Päätavoitteen rinnalla podcast pyrkii luomaan helposti saavutettavan foorumin, jolla kohderyhmä voi toimia lisätäkseen tietoa ja ymmärrystä adhd-oireisen kokemuksesta.
Tuotoksesta saadun palautteen perusteella jakson puhujat tunsivat vahvaa samaistumista toisiinsa. He kokivat tärkeäksi ja antoisaksi purkaa kokemuksiaan ääneen. Muiden samankaltaisia kokemuksia jakavien kohtaaminen koettiin huojentavana – niiden kanssa ei ollutkaan yksin. Vertaisyleisö otti jakson positiivisesti vastaan ja kiitteli samaistuttavan sisällön rinnalla myös rakenteesta, joka tuki keskittymistä. Myös jaksosta palautetta antaneet ammattilaiset pitivät jaksoa kiinnostavana ja kokivat sen kehittäneen heidän ymmärrystään adhd-oireisesta asiakkaasta. Jakson kehitysmyönteisyys välittyi positiivisena, eikä sisältöä koettu syyllistävänä.
Opinnäytetyö käsittelee vertaistuellisen podcastin mahdollisuuksia ja tarvetta, podcast-jakson tuotosprosessia ja jaksosta saatua palautetta. Teoreettisen viitekehyksen muodostavat vertaistuki, osallisuus, voimaantuminen ja toimijuus. Näitä sisältöjä kuvataan adhd-oireisen aseman ja verkkoalustalla tapahtuvan sosiaalialan työn näkökulmasta.
Adhd on kehittynyt viime vuosina näkyväksi ilmiöksi niin mediassa kuin ammattilaisten arjessa. Palvelujärjestelmää on kuvattu pirstaleiseksi, hoitojonot ovat pitkiä ja tukea tarjotaan rajallisesti. Adhd-oireinen on altis useille syrjäytymisen riskitekijöille, joista merkittävä osa on kuitenkin ennaltaehkäistävissä oikeanlaisella hoidolla ja tuella.
Opinnäytetyön työelämäkumppani ADHD-liitto käynnisti vuonna 2022 Virtuaaliheimo-hankkeen tukeakseen adhd-oireisia 16–29-vuotiaita opinnoissa, työelämässä ja arjenhallinnassa. Hankkeessa kehitettiin ADHOODS-Discord; yhteisöllinen ja anonyymi sosiaalisen median alusta, joka pyrkii vahvistamaan kohderyhmän osallisuutta, tarjoamaan tietoa ja vertaisuutta.
Hermoneuvosto-podcast on osa ADHOODS-Discordin vertaistoimintaa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneessä podcastissa kootaan ADHOODS-Discordin jäseniä keskustelemaan yhteisöä koskettavista aiheista etäyhteyksien ääreen. Lopulta keskustelu editoidaan ja julkaistaan vapaasti kuunneltavaksi. Podcastin on lopulta määrä jatkua säännöllisesti.
Opinnäytetyön päätavoitteena on luoda malli kohderyhmän tarpeet huomioivasta podcastista, joka luo vertaisuuden, osallisuuden ja voimaantumisen kokemuksia. Podcastin adhd-oireisten puhujien rinnalla julkaistu jakso tarjoaa kuulijalle matalalla kynnyksellä saavutettavan samaistumisen ja vertaisuuden kokemuksen. Päätavoitteen rinnalla podcast pyrkii luomaan helposti saavutettavan foorumin, jolla kohderyhmä voi toimia lisätäkseen tietoa ja ymmärrystä adhd-oireisen kokemuksesta.
Tuotoksesta saadun palautteen perusteella jakson puhujat tunsivat vahvaa samaistumista toisiinsa. He kokivat tärkeäksi ja antoisaksi purkaa kokemuksiaan ääneen. Muiden samankaltaisia kokemuksia jakavien kohtaaminen koettiin huojentavana – niiden kanssa ei ollutkaan yksin. Vertaisyleisö otti jakson positiivisesti vastaan ja kiitteli samaistuttavan sisällön rinnalla myös rakenteesta, joka tuki keskittymistä. Myös jaksosta palautetta antaneet ammattilaiset pitivät jaksoa kiinnostavana ja kokivat sen kehittäneen heidän ymmärrystään adhd-oireisesta asiakkaasta. Jakson kehitysmyönteisyys välittyi positiivisena, eikä sisältöä koettu syyllistävänä.