Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yhdistetyn jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentamissuunnitelma : case Turuntie

Valjus, Tim (2023)

 
Avaa tiedosto
Valjus_Tim.pdf (12.13Mt)
Lataukset: 


Valjus, Tim
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510905
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee jalankulkua ja pyöräilyä sekä yhdistetyn jalankulku- ja pyöräilyväylän suunnittelua yleisesti. Tilaajana työlle toimi Sweco Infra & Rail Oy. Työn tavoitteena oli perehtyä kyseisen väylätyypin suunnitteluun, sitä ohjaavaan suunnitteluohjeistukseen sekä rakentamissuunnitelmavaiheen prosessiin. Näistä on pyritty kokoamaan yleisellä tasolla vain kaikkein oleellisin menemättä kovin syvälle yksityiskohtiin. Tämän pohjalta lukija saa riittävät perustiedot jalankulusta ja pyöräilystä sekä tämän tyyppisen väylän suunnittelusta ja oppii etsimään oikeanlaista tietoa oikeasta paikasta.

Esimerkkihankkeena opinnäytetyössä tutkittiin Turuntien rinnalle rakennettavan uuden jalankulku- ja pyöräilyväylän Kirkkonummen osiota. Kyseinen väylä tulee alkamaan Veikkolasta Soidentaantien länsipuolelta ja se päättyy lähellä Espoon rajaa Kolmirannantien itäpuolelle, jossa se yhtyy vastaavaan suunnitteilla olevaan Nupurintien hankkeeseen. Nämä liittyivät lisäksi rakentamissuunnittelun loppupuolella vielä osaksi Helsingin seudun MAL 2023 -hanketta.

Työn teoriaosuuden alkupuoli esittelee jalankulkua ja pyöräilyä yleisellä tasolla ja avaa lisäksi myös hieman kyseisen kulkumuodon nykytilaa ja tavoitteita. Loppu teoriaosuudesta puolestaan keskittyy esittelemään yhdistetyn jkpp-väylätyypin ominaispiirteitä, rakentamissuunnitteluprosessia sekä nostaa esiin kyseisen väylätyypin suunnitteluun liittyvän ohjeistuksen tärkeimpiä yksityiskohtia. Opinnäytetyön loppupuolella on kuvattu myös esimerkkihankkeena toimivan Turuntien jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentamissuunnitelmahankkeen suunnitteluvaiheen ratkaisuja sekä kohteen kannalta oleellisimpia lähtökohtia ja tavoitteita.

Opinnäytetyössä on lisäksi esitetty joitakin ongelmatapauksia sekä tiesuunnitelmavaiheesta poikkeamisia ja pohdittu, mikä tällaisiin johtaa ja voidaanko näitä jotenkin välttää. Yleisesti voidaan esimerkiksi todeta, että mitä enemmän tie- ja rakentamissuunnittelun välillä kuluu aikaa, sitä todennäköisempää muutosten esiintyminen vielä rakentamissuunnitteluvaiheessa on. Usein kuitenkin inhimilliset tekijät ovat muutosten taustalla, jolloin vaikutusmahdollisuuksia on varsin vähän.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste