Viestintästrategian laatiminen kuljetus- ja maanrakennusalan yritykselle
Isojärvi, Kaisa (2023)
Isojärvi, Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510875
Tiivistelmä
Viestintä liittyy kaikkeen toimintaan organisaatiossa ja kaikki, mitä sanomme tai teemme on viestintää. Viestintää tulee suunnitella ja johtaa kuten muitakin organisaation toimintoja. Viestintää on kuvattu myös nykypäivän muutosvoimaksi yhteiskunnan jatkuvassa kehityksessä.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistehtävän tarkoituksena on viestintästrategian laatiminen kuljetus- ja maanrakennusalan yritys Kuljetuspudas Oy:lle. Kehittämistehtävän tarkoituksena on kohdeorganisaation viestinnän kehittäminen ja tukeminen strategista suunnittelua hyödyntäen. Lisäksi tarkoituksena on tuottaa tietoa sekä parantaa ja johdonmukaistaa kohdeorganisaation viestintää strategisena kokonaisuutena sekä selkeyttää käytössä olevia viestintäprosesseja. Tarkoituksena on tuottaa kohdeorganisaation viestintään lisäarvoa ja tukea sen toimintaa ja organisointia viestinnän strategisessa suunnittelussa.
Tämä kehittämistehtävä toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena (case study). Tutkimuksen avulla selvitettiin Kuljetuspudas Oy:n viestinnän nykytila lähtökohta-analyysin avulla, määriteltiin viestinnän tavoitteet, tärkeimmät kohde- ja sidosryhmät sekä määriteltiin viestinnän tärkeimmät sanomat ja kanavat. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin tiedonkeruuhaastatteluita, sähköistä kyselyä sekä kokemusperäistä tietoa. Kehittämistehtävään osallistuivat ja tietoa kerättiin kohdeorganisaation hallituksen edustajalta, kuljetuspäälliköltä, osakkailta sekä asiakasnäkökulman edustajalta.
Kehittämistehtävän myötä nousi esille useita viestinnän kehittämiskohteita kohdeorganisaatiossa. Yhteisenä piirteenä korostui nykyisen viestinnän vähäisyys ja kohdentamattomuus. Kehittämistehtävässä ilmeni selkeästi osakkaiden ja asiakkaiden halu saada lisää viestintää heitä koskevista ja kiinnostavista aiheista ennakoivasti. Strategiset valinnat muodostuivat sisäisten tiedonkeruuhaastatteluiden tutkimustulosten perusteella. Niiden perusteella Kuljetuspudas Oy haluaa vahvistaa mielikuvaa itsestään asiakaslähtöisenä, kehittämismyönteisenä ja laadukasta työtä tekevänä yrityksenä.
Saatujen tulosten pohjalta muodostui ehdotus Kuljetuspudas Oy:n viestintästrategiaksi, sisältäen ne viestinnän strategiset linjaukset ja määrittelyt, jotka koskevat kohdeorganisaation viestintää osana strategian taktista tukea. Viestintästrategia on laadittu selkeäksi, jotta sen vieminen käytäntöön sujuu mahdollisimman sujuvasti. Viestintästrategian tarkoituksena on näyttää suunta yrityksen viestinnän kehittämiselle, tukemiselle ja organisoinnille. Yhtenä jatkokehitysehdotuksena on kohdeorganisaation verkkosivujen uudistaminen ja päivittäminen nykypäivän vaatimusten mukaisiksi.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistehtävän tarkoituksena on viestintästrategian laatiminen kuljetus- ja maanrakennusalan yritys Kuljetuspudas Oy:lle. Kehittämistehtävän tarkoituksena on kohdeorganisaation viestinnän kehittäminen ja tukeminen strategista suunnittelua hyödyntäen. Lisäksi tarkoituksena on tuottaa tietoa sekä parantaa ja johdonmukaistaa kohdeorganisaation viestintää strategisena kokonaisuutena sekä selkeyttää käytössä olevia viestintäprosesseja. Tarkoituksena on tuottaa kohdeorganisaation viestintään lisäarvoa ja tukea sen toimintaa ja organisointia viestinnän strategisessa suunnittelussa.
Tämä kehittämistehtävä toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena (case study). Tutkimuksen avulla selvitettiin Kuljetuspudas Oy:n viestinnän nykytila lähtökohta-analyysin avulla, määriteltiin viestinnän tavoitteet, tärkeimmät kohde- ja sidosryhmät sekä määriteltiin viestinnän tärkeimmät sanomat ja kanavat. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin tiedonkeruuhaastatteluita, sähköistä kyselyä sekä kokemusperäistä tietoa. Kehittämistehtävään osallistuivat ja tietoa kerättiin kohdeorganisaation hallituksen edustajalta, kuljetuspäälliköltä, osakkailta sekä asiakasnäkökulman edustajalta.
Kehittämistehtävän myötä nousi esille useita viestinnän kehittämiskohteita kohdeorganisaatiossa. Yhteisenä piirteenä korostui nykyisen viestinnän vähäisyys ja kohdentamattomuus. Kehittämistehtävässä ilmeni selkeästi osakkaiden ja asiakkaiden halu saada lisää viestintää heitä koskevista ja kiinnostavista aiheista ennakoivasti. Strategiset valinnat muodostuivat sisäisten tiedonkeruuhaastatteluiden tutkimustulosten perusteella. Niiden perusteella Kuljetuspudas Oy haluaa vahvistaa mielikuvaa itsestään asiakaslähtöisenä, kehittämismyönteisenä ja laadukasta työtä tekevänä yrityksenä.
Saatujen tulosten pohjalta muodostui ehdotus Kuljetuspudas Oy:n viestintästrategiaksi, sisältäen ne viestinnän strategiset linjaukset ja määrittelyt, jotka koskevat kohdeorganisaation viestintää osana strategian taktista tukea. Viestintästrategia on laadittu selkeäksi, jotta sen vieminen käytäntöön sujuu mahdollisimman sujuvasti. Viestintästrategian tarkoituksena on näyttää suunta yrityksen viestinnän kehittämiselle, tukemiselle ja organisoinnille. Yhtenä jatkokehitysehdotuksena on kohdeorganisaation verkkosivujen uudistaminen ja päivittäminen nykypäivän vaatimusten mukaisiksi.