Aistiretki luontoon varhaiskasvatuksessa
Pesonen, Marika; Pesonen, Liisa (2023)
Pesonen, Marika
Pesonen, Liisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510775
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on järjestää varhaiskasvatuksessa 4–5-vuotiaille lapsille aistiretki luonnossa. Etenimme toiminnallisessa opinnäytetyöprosessissamme lineaarisen mallin mukaisesti. Opinnäytetyöllämme pyrimme tuomaan esille luonnon hyvinvointivaikutuksia. Toivoimme myös, että lapset kokisivat luonnon helposti lähestyttävä paikkana, jonne on helppo mennä. Keskeisessä roolissa oli myös aistit, joita halusimme stimuloida monipuolisesti luontoympäristössä. Halusimme myös järjestäjinä saada kokemusta lapsiryhmän ohjaamisesta sekä retken järjestämisestä.
Opinnäytetyön teoriaosuuden tieto koostuu lapsen aisteista, varhaiskasvatuksesta sekä lapsen hyvinvoinnista. Lapsen hyvinvointi käsite sisältää luonnon vaikutukset sekä osallisuus käsitteen.
Toiminnallinen osuus järjestettiin päiväkodin lähimetsässä, joka oli lapsille entuudestaan tuttu paikka. Aistiretki onnistui mielestämme hyvin omalta osaltamme ja se tarjosi lapsille mukavan hetken luonnossa. Aistiretkelle olimme suunnitelleet tarinan, jonka mukaan käytimme eri aisteja. Retki päättyi yhteiseen laulutuokioon ja mehun juontiin luonnossa. Lapsilla oli mahdollisuus luonnossa myös vapaaseen leikkiin, joka on lapselle tärkeää.
Keskeiseksi huomioksi aistiretkellä nousi pienryhmätoiminnan tärkeys, joka mahdollistaa lapsen yksilöllisempää huomiointia, mikä puolestaan voi lisätä lapsen osallisuutta. Keskeinen huomio oli myös lasten yksilöllisyys ja ainutlaatuisuus, joka vaatii aikuiselta ammattitaitoa toimia erilaisten lasten kanssa. Luontoympäristö varhaiskasvatuksessa on hyvä paikka toteuttaa erilaista toimintaa, joka voi lisätä lasten hyvinvointia ja arjen mielekkyyttä.
Opinnäytetyön teoriaosuuden tieto koostuu lapsen aisteista, varhaiskasvatuksesta sekä lapsen hyvinvoinnista. Lapsen hyvinvointi käsite sisältää luonnon vaikutukset sekä osallisuus käsitteen.
Toiminnallinen osuus järjestettiin päiväkodin lähimetsässä, joka oli lapsille entuudestaan tuttu paikka. Aistiretki onnistui mielestämme hyvin omalta osaltamme ja se tarjosi lapsille mukavan hetken luonnossa. Aistiretkelle olimme suunnitelleet tarinan, jonka mukaan käytimme eri aisteja. Retki päättyi yhteiseen laulutuokioon ja mehun juontiin luonnossa. Lapsilla oli mahdollisuus luonnossa myös vapaaseen leikkiin, joka on lapselle tärkeää.
Keskeiseksi huomioksi aistiretkellä nousi pienryhmätoiminnan tärkeys, joka mahdollistaa lapsen yksilöllisempää huomiointia, mikä puolestaan voi lisätä lapsen osallisuutta. Keskeinen huomio oli myös lasten yksilöllisyys ja ainutlaatuisuus, joka vaatii aikuiselta ammattitaitoa toimia erilaisten lasten kanssa. Luontoympäristö varhaiskasvatuksessa on hyvä paikka toteuttaa erilaista toimintaa, joka voi lisätä lasten hyvinvointia ja arjen mielekkyyttä.
