Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Brändin tunnettuuden mittaus

Laine, Matilda (2023)

 
Avaa tiedosto
Laine_Matilda.pdf (2.959Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Laine, Matilda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611043
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ja mitataan brändin tunnettuutta Suomessa kahden eri tutkimuksen avulla. Brändi on nopeasti muuttuvassa markkinassa yrityksen tärkeä osa ja avain menestykseen. Uutena teemana ja trendinä markkinointiin sekä yritysten viestintään on noussut myös vastuullisuus. Työn ensimmäinen osa on teoriaosuus, tämän jälkeen seuraa työn empiirinen osuus ja tutkimustulosten analyysi.

Opinnäytetyön teoreettinen osuus rakentuu brändin, brändistrategian, brändi-identiteetin, brändi-imagon sekä vastuullisuuden kautta. Brändi ei tarkoita vain yrityksen nimeä, logoa tai tuotteen merkkiä. Se koostuu erilaisista arvoista ja tuotteen laatutakuusta. Brändi on myös eräänlainen lupaus tietyntasoisesta palvelukokemuksesta kuluttajalle. Brändistrategian tavoite on kasvattaa brändin niin sisäisiä kuin ulkoisia mahdollisuuksia. Jokainen brändi tarvitsee oman uniikin brändistrategiansa toimiakseen.

Yksi tärkeimmistä osista brändin rakentamisessa on brändi-identiteetin luominen ja rakentaminen. Brändi-identiteetti koostuu erilaisista elementeistä, joilla brändi pyrkii erottautumaan kilpailijoistaan. Massasta erottuminen onkin identiteetin tarkoitus konkreettisesti. Se antaa myös fyysisen edustuksen brändille.

Brändi-imago voidaan määritellä muutamalla tavalla. Usein siihen liitetään erilaisia sanoja kuten identiteetti, yrityskuva, persoonallisuus, kulttuuri ja arvot. Myös sanat palvelukuva ja palvelutuote kuvaavat brändi-imagoa. Brändi-identiteettiin yrityksen on mahdollista vaikuttaa mutta brändi-imago on suurimmaksi osaksi kuluttajien käsissä.

Työ jakautuu kahteen eri tutkimukseen: kvalitatiiviseen, joka tutkii brändi-identiteettiä ja kvantitatiiviseen, joka tutkii brändi-imagoa. Teoriaosuus selventää lukijalle myös sitä, mitä tarvitaan brändin rakentamiseen.

Tutkimusten analysoinnin jälkeen työssä on kehitysehdotukset yritykselle. Työn lopussa pohditaan työn sujuvuutta, luotettavuutta ja etiikkaa sekä käydään läpi prosessia kokemuksena. Työ on toteutettu keväällä 2023.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste