Vastuullisuudesta kilpailuetua verkkokauppaliiketoimintaan
Hiekkataipale, Samuli (2023)
Hiekkataipale, Samuli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711216
Tiivistelmä
Kestävä kehitys on globaali megatrendi ja asiakkaat ovat koko ajan valmentuneempia seuraamaan eri yritys-ten tekoja edistää kestävää kehitystä. Vastuullisuudella on koko ajan keskeisempi rooli yritysten liiketoimin-nassa ja monessa yrityksessä vastuullisuus on otettu osaksi yrityksen strategiaa. Yritykset voivat luoda lisäar-voa toimin-nalleen ja sitä kautta saada kilpailuetua muihin toimijoihin verrattuna, jos yritys toimii vastuullisesti ja tukee kestävän kehityksen Agenda 2030 -tavoitteita. Vastuullinen toiminta täytyy kuitenkin pystyä tuomaan asiakkaiden tietoisuuteen, jos sillä halutaan saada yritykselle lisäarvoa. Markkinoinnissa on syytä ottaa huomi-oon että kaikilla väitteillä vastuullisuuteen liittyen on vahva pohja ja jokaiselle väitteelle on helposti löydettä-vissä läpinäkyvä selitys. Muussa tapauksessa voi yritys helposti ajautua viherpesuun, joka on epärehellistä toi-mintaa.
Työn tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden suhtautumista verkkokauppojen vastuullisuuteen liittyen. Sa-malla pyrittiin selvittämään, mitkä asiat ratkaisevat, kun asiakas miettii mistä verkkokaupasta tilaa tarvitse-mansa tuotteet. Onko postimaksu merkittävä vai onko vastuullinen toimitus isommassa arvossa? Haluaako asiakkaat tilauksensa mahdollisimman nopeasti vai ovatko he valmiita odottamaan toimitusta kuinka kauan?
Verkkokauppojen suosio on viime vuosina, etenkin korona pandemian aikana, noussut hurjasti ja ihmiset te-kevät ostoksensa yhä useammin verkossa. Vaatteiden myynti on suosituinta vuonna 2021 tehdyn selvityksen mukaan, mutta ruoan tilaaminen on myös kovassa nousussa. Ihmiset arvostavat vapaa-aikaa ja sitä, että he voivat tehdä ostoksensa mistä tahansa, vaikka kotisohvalta samalla kun katsovat suosikkisarjaa televisiosta.
Työn tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden suhtautumista verkkokauppojen vastuullisuuteen liittyen. Sa-malla pyrittiin selvittämään, mitkä asiat ratkaisevat, kun asiakas miettii mistä verkkokaupasta tilaa tarvitse-mansa tuotteet. Onko postimaksu merkittävä vai onko vastuullinen toimitus isommassa arvossa? Haluaako asiakkaat tilauksensa mahdollisimman nopeasti vai ovatko he valmiita odottamaan toimitusta kuinka kauan?
Verkkokauppojen suosio on viime vuosina, etenkin korona pandemian aikana, noussut hurjasti ja ihmiset te-kevät ostoksensa yhä useammin verkossa. Vaatteiden myynti on suosituinta vuonna 2021 tehdyn selvityksen mukaan, mutta ruoan tilaaminen on myös kovassa nousussa. Ihmiset arvostavat vapaa-aikaa ja sitä, että he voivat tehdä ostoksensa mistä tahansa, vaikka kotisohvalta samalla kun katsovat suosikkisarjaa televisiosta.