Hoitajien kokemuksia hoitaja-chatista: laadullinen tutkimus hoitajien kokemuksista eräässä terveyskeskuksessa
Karvonen, Suvi-Anna; Mikkonen, Iina (2023)
Karvonen, Suvi-Anna
Mikkonen, Iina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711221
Tiivistelmä
Digipalvelut ovat yleistyneet terveydenhuollon palveluprosesseissa viime vuosien aikana. Terveydenhuollon palveluiden digitalisoituminen muuttaa työn vuorovaikutusta ja toimintatapoja. Digitaalisten palveluiden käyttäminen monimutkaistaa kliinistä työtä tekevien ammattilaisten työtä eri tavoin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa siitä, millaisena erään terveyskeskuksen vastaanoton
hoitajat ovat kokeneet hoitajachatin käytön työssään. Tavoitteena oli saada toimeksiantajan käyttöön luotettavaa tietoa hoitajachatin toimivuudesta. Tutkimustulosten perusteella toimeksiantaja voi
kehittää chatin käyttöä tai jatkaa hyväksi todettua toimintaa. Tavoitteenamme on myös ollut tietotaitomme laajentaminen erilaisista terveydenhuollon sähköisistä palveluista sekä laadullisen tutkimuksen tekemisestä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin Webropol-kyselyllä. Kohderyhmänä oli erään
terveyskeskuksen vastaanoton hoitajat, jotka ovat käyttäneet työssään chat-palvelua. Analysoimme materiaalin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella chat-palvelu toimi pääsääntöisesti hyvin. Chatin koettiin olevan helppokäyttöinen ja selkeä. Chat-palvelun kautta tulleisiin viesteihin oli pystytty vastaamaan hyvin muiden töiden ohella. Myös muutamia kehittämisideoita nousi esiin. Asiakkaille toivottiin tiedotettavan
chat-palvelusta enemmän, koska chatin käyttö asiakkaiden osalta oli ollut vähäistä. Vähäisten viestipyyntöjen vuoksi chat-palvelun aukioloaikaa voisi pidentää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa siitä, millaisena erään terveyskeskuksen vastaanoton
hoitajat ovat kokeneet hoitajachatin käytön työssään. Tavoitteena oli saada toimeksiantajan käyttöön luotettavaa tietoa hoitajachatin toimivuudesta. Tutkimustulosten perusteella toimeksiantaja voi
kehittää chatin käyttöä tai jatkaa hyväksi todettua toimintaa. Tavoitteenamme on myös ollut tietotaitomme laajentaminen erilaisista terveydenhuollon sähköisistä palveluista sekä laadullisen tutkimuksen tekemisestä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin Webropol-kyselyllä. Kohderyhmänä oli erään
terveyskeskuksen vastaanoton hoitajat, jotka ovat käyttäneet työssään chat-palvelua. Analysoimme materiaalin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella chat-palvelu toimi pääsääntöisesti hyvin. Chatin koettiin olevan helppokäyttöinen ja selkeä. Chat-palvelun kautta tulleisiin viesteihin oli pystytty vastaamaan hyvin muiden töiden ohella. Myös muutamia kehittämisideoita nousi esiin. Asiakkaille toivottiin tiedotettavan
chat-palvelusta enemmän, koska chatin käyttö asiakkaiden osalta oli ollut vähäistä. Vähäisten viestipyyntöjen vuoksi chat-palvelun aukioloaikaa voisi pidentää.