Crew resource management ja ei-tekniset taidot ensihoidossa: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Koski, Sonja (2023)
Koski, Sonja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611058
Tiivistelmä
Crew resource managementin eli CRM:n tarkoituksena on parantaa ihmisten yhteistyötä ja kommunikaatiota käyttämällä kaikkia käytössä olevia resursseja. Ei-teknisiin taitoihin kuuluvat muun muassa tehtävänhallinta, tiimityö, tilannetietoisuus ja päätöksenteko. Tämän opinnäytetön tarkoituksena oli kartoittaa ja tutkia aikaisempia tutkimustuloksia CRM:n ja ei-teknisten taitojen käytöstä ensihoidossa. Tavoitteena oli lisätä omia sekä muiden ensihoitajaopiskelijoiden tiedollisia valmiuksia CRM:n ja ei-teknisten taitojen käytöstä ensihoidossa ja saada kattava kokonaiskuva siitä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa kerättiin Pubmed ja Cinahl lääketietellisistä tietokannoista, sekä manuaalisen haun avulla. Opinnäytetyön aineistoksi valittiin 10 kansainvälistä ja vertaisarvioitua alkuperäistutkimusta. Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä. Tutkimuskysymyksiin vastaavat alkuperäislauseet suomennettiin ja pelkistettiin, minkä jälkeen ne jaoteltiin ala-, ylä- ja pääluokkiin.
Tuloksissa tuli ilmi CRM:n tavoite vähentää inhimillisten tekijöiden vaikutusta turvallisuuteen. Lisäksi tuloksissa tuotiin esiin, kuinka ei-tekniset taidot ovat potilasturvallisuuden kannalta tärkeitä. Tuloksissa todistettiin, että CRM:n toimintatavat, kuten tarkastuslistat, parantavat turvallisuutta, ja kuinka CRM ja ei-tekniset taidot lisäävät turvallisuustietoisuutta ja vähentävät häiriötekijöitä. Ei-teknisistä taidoista ensihoitajille tärkeiksi nousivat esiin tilannetietoisuus, tiimityö, johtaminen, päätöksentekokyky, tehtävänhallinta ja kommunikaatio. Tulosten mukaan CRM parantaa myös ensihoitajien ammatillista kehitystä, mutta käsite ei ole vielä laajasti tunnettu ensihoitajien keskuudessa. CRM:stä ja ei-teknisistä taidoista on kuitenkin tehty hyvin vähän tutkimusta ensihoidossa.
Koska ensihoidossa joudutaan toimimaan usein nopeasti, työskentelemään erilaisissa ympäristöissä ja eri ammattilaisten kanssa, sekä tekemään vaikeita päätöksiä, CRM:n ja ei-teknisten taitojen merkitys korostuu. Tutkimukset aiheista muualla terveydenhuollossa ovat osoittaneet, että niistä on paljon hyötyä opetuksessa ja käytännön työssä. Myös tämän opinnäytetyön perusteella CRM ja ei-teknisiä taitoja voidaan hyödyntää ensihoidossa, ja niiden avulla parantaa potilasturvallisuutta sekä ensihoitajien suorituskykyä. Aiheesta tulisi kuitenkin tehdä lisää tutkimusta ensihoidon näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa kerättiin Pubmed ja Cinahl lääketietellisistä tietokannoista, sekä manuaalisen haun avulla. Opinnäytetyön aineistoksi valittiin 10 kansainvälistä ja vertaisarvioitua alkuperäistutkimusta. Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä. Tutkimuskysymyksiin vastaavat alkuperäislauseet suomennettiin ja pelkistettiin, minkä jälkeen ne jaoteltiin ala-, ylä- ja pääluokkiin.
Tuloksissa tuli ilmi CRM:n tavoite vähentää inhimillisten tekijöiden vaikutusta turvallisuuteen. Lisäksi tuloksissa tuotiin esiin, kuinka ei-tekniset taidot ovat potilasturvallisuuden kannalta tärkeitä. Tuloksissa todistettiin, että CRM:n toimintatavat, kuten tarkastuslistat, parantavat turvallisuutta, ja kuinka CRM ja ei-tekniset taidot lisäävät turvallisuustietoisuutta ja vähentävät häiriötekijöitä. Ei-teknisistä taidoista ensihoitajille tärkeiksi nousivat esiin tilannetietoisuus, tiimityö, johtaminen, päätöksentekokyky, tehtävänhallinta ja kommunikaatio. Tulosten mukaan CRM parantaa myös ensihoitajien ammatillista kehitystä, mutta käsite ei ole vielä laajasti tunnettu ensihoitajien keskuudessa. CRM:stä ja ei-teknisistä taidoista on kuitenkin tehty hyvin vähän tutkimusta ensihoidossa.
Koska ensihoidossa joudutaan toimimaan usein nopeasti, työskentelemään erilaisissa ympäristöissä ja eri ammattilaisten kanssa, sekä tekemään vaikeita päätöksiä, CRM:n ja ei-teknisten taitojen merkitys korostuu. Tutkimukset aiheista muualla terveydenhuollossa ovat osoittaneet, että niistä on paljon hyötyä opetuksessa ja käytännön työssä. Myös tämän opinnäytetyön perusteella CRM ja ei-teknisiä taitoja voidaan hyödyntää ensihoidossa, ja niiden avulla parantaa potilasturvallisuutta sekä ensihoitajien suorituskykyä. Aiheesta tulisi kuitenkin tehdä lisää tutkimusta ensihoidon näkökulmasta.