Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yhteisöllisen kulttuurikeskuksen käynnistäminen

Lindström, Monica (2023)

 
Avaa tiedosto
Lindstrom_Monica.pdf (1.396Mt)
Lataukset: 


Lindström, Monica
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611139
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena on tuottaa ehdotuksia ja suuntaviivoja Kuuselan yhteisöllisen kulttuurikoulun käynnistämiseksi. Tilaaja on Kuuselan kulttuurikoulu ry. Opinnäytetyö on lähestymistavaltaan ensisijaisesti tapaustutkimus.

Kehittämistyön tutkimuskysymykset liittyvät kulttuurikoulun tulevien toimintojen ja palveluiden kartoittamiseen, yhteisön ja yhteisöllisyyden merkityksen ja niiden kehittämi- sen, sekä verkostoitumisen, hallinnoinnin ja manageroinnin tutkimiseen. Pääkysymykseni on, miten rakennetaan ja organisoidaan yhteisöllinen kulttuuriin ja taiteeseen keskittynyt keskus?

Aineistoa kerättiin ideointipajalla, sähköpostihaastatteluilla, dokumenttilähteistä, sekä benchmarking-kohteita tutkimalla. Tuloksena saatiin monipuolinen aineisto, jonka pohjalta voidaan käynnistää yhteisöllinen kulttuurikoulu. Yhteisöllisyyttä luodaan ja rakennetaan koko ajan, siinä ei tulla valmiiksi. Yhteisöllisyyttä voidaan kehittää esimerkiksi järjestämällä erilaisia tapahtumia, konsertteja, näyttelyitä ja työpajoja, jotka houkuttelevat paikallisia asukkaita ja taiteilijoita. Tärkeää on myös tarjota tiloja ja resursseja yhteisön jäsenten käyttöön, kuten kokous- työ- ja tapahtumatiloja, gallerioita ja työpajoja. Hankkeet, joissa ihmiset voivat osallistua ja tehdä yhteistyötä toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa, rakentavat yhteisöllisyyttä. Toiveita erilaisille palveluille ja toiminnoille löytyi runsaasti. Nämä toiveet ovat myös sellaisia, että ne itsessään lisäävät ja luovat yhteisöllisyyttä, esimerkiksi taide- ja kulttuurikurssit eri ikäryhmille ja taitotasoille, näyttelyt, esitykset, konsertit ja elokuvaesitykset. Yhteistyöverkostoja pyritään rakentamaan kaupungin, paikallisten taiteilijoiden, koulujen, päiväkotien, nuorisotoimen, yritysten ja muiden yhteisöjen kanssa. Kulttuurikoulua johtamaan ja manageroimaan kannattaa nimetä ja palkata johtaja, jolla on kokemusta kulttuurialalta, mielellään myös pedagogisesta johtamisesta. Organisaatiorakenne kannattaa miettiä selkeäksi ja jakaa vastuualueet ja tehtävät. Taloudellisesta kestävyydestä tulee pitää huolta monipuolisella varainhankintapohjalla. Toimintaa kehitetään keräämällä säännöllisesti palautetta yhteisöltä ja asiakkailta ja käyttämällä sitä suunnittelutyössä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste