Co-creating a game about sexual health with adolescent boys: utilizing game-based learning as a creative approach in sexual health promotion and sex education
Suvisaari, Gillan (2023)
Suvisaari, Gillan
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611142
Tiivistelmä
Tämä on empiirinen ja laadullinen tutkimus, jossa metodologinen tausta on linjassa interpretivistisen tutkimusparadigman kanssa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja kuvata, millä tavoin pelipohjainen oppiminen voi vaikuttaa siihen, miten nuoret pojat lähestyvät ja keskustelevat seksuaaliterveydestä ohjaajan kanssa. Pelipohjaista oppimista on usein käytetty koulutuksessa ja osoitettu, että pelipohjainen lähestymistapa voi motivoida oppimista. Narratiivinen peliohjainen oppiminen voi vaikuttaa muutokseen osallistujien minäpystyvyydessä, käyttäytymisessä ja tietotaidoissa.
Tutkimuskysymys on: Millä tavoin pelilähtöinen oppiminen voisi edistää nuorten poikien seksuaaliterveyden edistämistä ja seksuaalikasvatusta?
Aineisto kerättiin hyödyntäen pelilähtöistä oppimista luovana lähestymistapana nuorten poikien seksuaaliterveyden edistämisen ja seksuaalikasvatuksen tukemiseksi. Pojilla aivojen kehitys voi kestää kauemmin kuin tytöillä, ja pojat tarvitsevat joskus enemmän ohjausta ja tukea kuin he ymmärtävät pyytää. Aineisto kerättiin kahdenkeskisillä puolistrukturoiduilla haastatteluilla, kenttähavainnoinnilla ja pelipohjaisen oppimisen luovalla lähestymistavalla. Tein yhteistyötä 16–19-vuotiaiden poikien kanssa pääkaupunkiseudun nuorisotalolta. Loimme yhdessä oppimispelin seksuaaliterveydestä. Tulokset osoittavat, että pelipohjaisen oppimisen hyödyntäminen soveltuu nuorten seksuaaliterveyden edistämiseen ja seksuaalikasvatukseen. Pelin yhteiskehittäminen toi esiin, mitä nuoret pojat haluavat tietää seksuaaliterveydestä ja tuki aktiivista osallistumista. Pelillisyyteen perustuva oppimisprosessi voisi olla tapa voimaannuttaa nuoria ja tukea seksuaalisen toimijuuden kehittymistä. Ohjaajan rooli on tärkeä: pelipohjainen oppiminen voi olla hyödyllinen tapa tarjota seksuaaliterveyttä edistäminen ja seksuaalikasvatus, jos ohjaajalla on oikeat tiedot ja asenne. Fasilitaattorien itsereflektio on tärkeää seksuaaliterveyden ja nuorten kanssa työskennellessä. Teini-ikäiset pojat tietävät, mitä tietoa heiltä puuttuu seksuaaliterveydestä ja he ovat kiinnostuneita erilaisista seksuaalisuuteen liittyvistä aiheista.
Tutkimuskysymys on: Millä tavoin pelilähtöinen oppiminen voisi edistää nuorten poikien seksuaaliterveyden edistämistä ja seksuaalikasvatusta?
Aineisto kerättiin hyödyntäen pelilähtöistä oppimista luovana lähestymistapana nuorten poikien seksuaaliterveyden edistämisen ja seksuaalikasvatuksen tukemiseksi. Pojilla aivojen kehitys voi kestää kauemmin kuin tytöillä, ja pojat tarvitsevat joskus enemmän ohjausta ja tukea kuin he ymmärtävät pyytää. Aineisto kerättiin kahdenkeskisillä puolistrukturoiduilla haastatteluilla, kenttähavainnoinnilla ja pelipohjaisen oppimisen luovalla lähestymistavalla. Tein yhteistyötä 16–19-vuotiaiden poikien kanssa pääkaupunkiseudun nuorisotalolta. Loimme yhdessä oppimispelin seksuaaliterveydestä. Tulokset osoittavat, että pelipohjaisen oppimisen hyödyntäminen soveltuu nuorten seksuaaliterveyden edistämiseen ja seksuaalikasvatukseen. Pelin yhteiskehittäminen toi esiin, mitä nuoret pojat haluavat tietää seksuaaliterveydestä ja tuki aktiivista osallistumista. Pelillisyyteen perustuva oppimisprosessi voisi olla tapa voimaannuttaa nuoria ja tukea seksuaalisen toimijuuden kehittymistä. Ohjaajan rooli on tärkeä: pelipohjainen oppiminen voi olla hyödyllinen tapa tarjota seksuaaliterveyttä edistäminen ja seksuaalikasvatus, jos ohjaajalla on oikeat tiedot ja asenne. Fasilitaattorien itsereflektio on tärkeää seksuaaliterveyden ja nuorten kanssa työskennellessä. Teini-ikäiset pojat tietävät, mitä tietoa heiltä puuttuu seksuaaliterveydestä ja he ovat kiinnostuneita erilaisista seksuaalisuuteen liittyvistä aiheista.