Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Esihenkilön osaamisen kehittäminen

Maarno, Toni (2023)

 
Avaa tiedosto
Maarno_Toni.pdf (1.436Mt)
Lataukset: 


Maarno, Toni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611152
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena selvittää, miten esihenkilöt kehittävät ja tukevat esihenkilönä toimivan alaisensa osaamisen kehittymistä. Opinnäytetyössä selvitettiin lisäksi, mitä toiveita esihenkilönä toimivilla alaisilla on oman kehittymisen suhteen. Näiden lisäksi haluttiin tietää, kuinka tyytyväisiä esihenkilöt ovat oman esihenkilönsä toimintaan, jolla hän mahdollistaa kehittymisen.

Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin esihenkilötyön osa-alueita. Tämän lisäksi käsiteltiin erilaisia johtamistapoja, joita esihenkilöt voivat hyödyntää johdettaviensa kanssa. Näiden lisäksi kuvattiin esihenkilönä toimivan alaisen ja hänen esihenkilönsä välistä työsuhdetta sekä tapoja, joilla esihenkilöinä toimivia alaisia voi kehittää.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin vähittäiskaupan esihenkilöiltä verkossa täytettävän lomakkeen avulla. Vastaajia oli yhteensä 22 ja heistä jokainen toimi vähittäiskaupan esihenkilönä.

Aineistosta nousi esiin monia tapoja kehittää esihenkilöinä toimivia. Esihenkilöiden kehittämisessä hyödynnettiin palavereja, koulutuksia sekä kahdenkeskistä aikaa. Esihenkilöiden esihenkilöt kehittivät alaisiaan myös tavoilla, joissa ei tarvinnut olla aina itse läsnä. Näitä olivat esimerkiksi vertaiskoulutukset ja työryhmät sekä itseoppimisen mahdollistaminen.

Tuloksista nousi esiin, että esihenkilöiden osaamisen kehittämistä haastoi aika ja vuorovaikutuksen vähyys. Esihenkilöt kokivat tärkeäksi, että he saisivat käydä enemmän johtamistyötä läpi oman esihenkilönsä kanssa. Keskeisenä johtopäätöksenä nousi esiin esihenkilöiden vuorovaikutussuhteen parantaminen, jonka avulla löydetään osaamistarpeet ja tavat kehittämiseen. Ajanpuutteen vuoksi esihenkilöt voisivat ohjata omia esihenkilönä toimivia alaisiaan enemmän itsenäiseen opiskeluun sekä mahdollistaa paremmin osaamisen ja tuen jakamisen vertaisten kanssa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste