Lanseeraamisen toimintamalli digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta tuotteelle X: Case: EcoUp Oyj
Aarni, Iina (2023)
Aarni, Iina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711603
Tiivistelmä
Uusia tai uudistettuja tuotteita ja palveluita lanseerataan jatkuvasti, mutta kaikki tuotteet eivät kuitenkaan saavuta kaupallista menestystä. Lanseeraus on kriittinen piste tuotteen kaupallistamisessa, sillä sen onnistumisella on vahva vaikutus koko tuotteen menestykseen. Lanseeraus on pääosin markkinoinnillinen tehtävä, mutta sen onnistuminen edellyttää käytännössä koko yrityksen: tuotekehityksen, tuotannon, myynnin, logistiikan, asiakaspalvelun ja johdon yhteistyötä.
Onnistuneen lanseerauksen markkinointiviestintä on huolella suunniteltu ja se tavoittaa halutut kohderyhmät. Markkinoinnissa ei ole ainoastaan kyse mainostettavasta tuotteesta, vaan asiakkaista, heidän tarpeistaan, asiakassuhteiden hallinnasta ja yrityksen brändistä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle EcoUp Oyj:lle kirjallinen, uusien tuotteiden markkinoinnissa käytettävä lanseeraamisen toimintamalli, jossa keskitytään digitaalisen markkinoinnin näkökulmaan. Tavoitteena oli, että toimintamallia voidaan soveltaa erilaisten tuotteiden lanseerauksessa, joissa markkinointiviestinnän kohderyhmä muodostuu uuden tuotteen mukaan kuluttaja- tai yritysasiakkaista.
Työn tietoperusta koostuu teoriaosuudesta, jossa on hyödynnetty lanseeraukseen ja markkinointiviestintään liittyvää kirjallisuutta sekä internetistä löytyviä laadukkaita lähteitä. Teoriapohjaa täydentää empiirinen aineisto, jossa toteutettujen haastattelujen avulla selvitettiin haastateltavien aiempia kokemuksia lanseerauksen suunnittelusta ja toteutuksesta. Haastattelujen avulla pyrittiin myös löytämään menneiden lanseerausten ongelmakohdat.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena saatiin luotua tavoitteen mukaisesti lanseeraamisen toimintamalli, jota voidaan soveltaa erilaisten tuotteiden lanseerauksessa. Toimintamalli tulee selkeyttämään tulevien lanseerausten suunnittelu- ja toteutusprosesseja. Sen ansiosta lanseeraukset tulevat olemaan johdonmukaisempia ja kaikki lanseerauksen menestykseen vaikuttavat tekijät huomioidaan.
Onnistuneen lanseerauksen markkinointiviestintä on huolella suunniteltu ja se tavoittaa halutut kohderyhmät. Markkinoinnissa ei ole ainoastaan kyse mainostettavasta tuotteesta, vaan asiakkaista, heidän tarpeistaan, asiakassuhteiden hallinnasta ja yrityksen brändistä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle EcoUp Oyj:lle kirjallinen, uusien tuotteiden markkinoinnissa käytettävä lanseeraamisen toimintamalli, jossa keskitytään digitaalisen markkinoinnin näkökulmaan. Tavoitteena oli, että toimintamallia voidaan soveltaa erilaisten tuotteiden lanseerauksessa, joissa markkinointiviestinnän kohderyhmä muodostuu uuden tuotteen mukaan kuluttaja- tai yritysasiakkaista.
Työn tietoperusta koostuu teoriaosuudesta, jossa on hyödynnetty lanseeraukseen ja markkinointiviestintään liittyvää kirjallisuutta sekä internetistä löytyviä laadukkaita lähteitä. Teoriapohjaa täydentää empiirinen aineisto, jossa toteutettujen haastattelujen avulla selvitettiin haastateltavien aiempia kokemuksia lanseerauksen suunnittelusta ja toteutuksesta. Haastattelujen avulla pyrittiin myös löytämään menneiden lanseerausten ongelmakohdat.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena saatiin luotua tavoitteen mukaisesti lanseeraamisen toimintamalli, jota voidaan soveltaa erilaisten tuotteiden lanseerauksessa. Toimintamalli tulee selkeyttämään tulevien lanseerausten suunnittelu- ja toteutusprosesseja. Sen ansiosta lanseeraukset tulevat olemaan johdonmukaisempia ja kaikki lanseerauksen menestykseen vaikuttavat tekijät huomioidaan.