Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Miesten ostopäätökseen vaikuttavat tekijät kihlasormusmarkkinoilla

Mansikkaoja, Kaisa (2023)

Avaa tiedosto
Miesten ostopäätökseen vaikuttavat tekijät kihlasormusmarkkinoilla.pdf (584.6Kt)
Lataukset: 


Mansikkaoja, Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811642
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miesten ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä kihlasormusmarkkinoilla. Tutkimus toteutettiin toimeksiantajayritykselle. Toimeksiantajana toimi vaasalainen kultasepänliike Salkari Oy.

Työ koostuu johdannosta, teoriaosuudesta, tutkimusosuudesta, johtopäätöksistä ja tutkijan omasta pohdinnasta. Työn teoreettinen viitekehys koostuu ostokäyt-täytymiseen vaikuttavista sisäisistä ja ulkoisista tekijöistä sekä ostopäätöspro-sessista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineistonke-ruumenetelmä oli teemahaastattelut. Tutkimukseen osallistui kuusi alle 30-vuotiasta suomalaista miestä. Opinnäytetyön tarkoitus on auttaa toimeksianta-jaa kasvattamaan ymmärrystä kohderyhmän ostokäyttäytymiseen ja siitä, mitkä eri asiat vaikuttavat kihlasormuksen valintaan. Kuluttajien ostokäyttäytymisen ymmärtäminen toimii markkinoinnin suunnittelemisen kulmakivenä ja samankaltaista tutkimusta ei ole aiemmin tehty Suomessa.

Tutkimustulokset osoittavat, että alle 30-vuotiaiden miesten ostopäätökseen vaikuttaa merkittävästi sosiaaliset lähteet, sormuksen hinta ja kultasepänliikkeen asiakaspalvelu. Tutkimuksessa kävi ilmi, että puolisoiden rooli on merkittä-vä ostoprosessin alussa ja lopussa, mutta ei sen aikana. Kohderyhmä pyrkii siihen, että kihlasormus on kumppanille yllätys. Kehitysehdotuksina ilmeni kihlasormusaiheisen blogin kirjoitus yrityksen nettisivuille sekä erilaiset kampanjat ja kihlasormuksen ylläpitotarjoukset.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste