Podcast-markkinointi
Berg, Julius (2023)
Berg, Julius
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811636
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli luoda opas, joka antaa neuvoja ja eri ratkaisukeinoja podcastin markkinointiin. Se rakentuu opinnäyteytyön raportista ja oppaasta.
Opinnäytetyöraportissa käydään läpi teoriaa ja asioita, minkä pohjalta opas on tehty. Opinnäytetyö perustelee oppaan väitteet ja antaa tietoperustan oppaalle. Oppaan kohderyhmä on podcastin tekijät. Lähteinä opinnäytetyössä käytettiin nettilähteitä.
Opas jakautuu kolmeen pääaiheeseen: Ensimmäisenä, kuinka markkinoida podcastia ja miten sitä tulisi kehittää, toisena markkinointi podcasteissa eli miten podcasteja voi hyödyntää podcast-markkinoinnissa. Opasta tehdessä huomattiin, että sosiaalinen media on isona osana näissä molemmissa aiheissa ja päätettiin tehdä myös kolmas pääaihe somesta. Oppaan tavoitteena on antaa aloittelevalle podcastin tekijälle hyvä pohja podcast-markkinointiin ja sen kehittämiseen.
Opinnäytetyön päätännössä ei ratkaistu kuitenkaan koko podcast-markkinointia sillä, jokainen tapaus on omakohtainen eikä yhtä oikeaa parasta ratkaisua löydy. On siis monen asian tulos, että podcast markkinointi onnistuu.
Opinnäytetyöraportissa käydään läpi teoriaa ja asioita, minkä pohjalta opas on tehty. Opinnäytetyö perustelee oppaan väitteet ja antaa tietoperustan oppaalle. Oppaan kohderyhmä on podcastin tekijät. Lähteinä opinnäytetyössä käytettiin nettilähteitä.
Opas jakautuu kolmeen pääaiheeseen: Ensimmäisenä, kuinka markkinoida podcastia ja miten sitä tulisi kehittää, toisena markkinointi podcasteissa eli miten podcasteja voi hyödyntää podcast-markkinoinnissa. Opasta tehdessä huomattiin, että sosiaalinen media on isona osana näissä molemmissa aiheissa ja päätettiin tehdä myös kolmas pääaihe somesta. Oppaan tavoitteena on antaa aloittelevalle podcastin tekijälle hyvä pohja podcast-markkinointiin ja sen kehittämiseen.
Opinnäytetyön päätännössä ei ratkaistu kuitenkaan koko podcast-markkinointia sillä, jokainen tapaus on omakohtainen eikä yhtä oikeaa parasta ratkaisua löydy. On siis monen asian tulos, että podcast markkinointi onnistuu.